Na pytanie, kiedy łódzcy przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o dofinansowanie przyznane Polsce na lata 2007 - 2013, nikt precyzyjnie nie potrafi odpowiedzieć. Wiadomo jednak, że na rozwój łódzkich przedsiębiorstw i instytucji z otoczenia biznesu przeznaczono 419 mln euro. W sumie realizacja regionalnego programu operacyjnego ma pochłonąć około 1,1 mld euro.

Projekt regionalnego programu operacyjnego dla województwa łódzkiego zakłada dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach czterech priorytetów:

> infrastruktura transportowa,

> ochrona środowiska,

> gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość,

> społeczeństwo informacyjne.

Pomoc finansową przedsiębiorcy będą uzyskiwać w ramach wszystkich tych programów, ale najwięcej środków dla właścicieli mikro-, małych i średnich firm przewidziano w priorytecie "Gospodarka, innowacyjność, przedsiębiorczość".

W projekcie regionalnego programu operacyjnego zakłada się, że wsparcie udzielane przedsiębiorcom przyczyni się m.in. do powstania około 700 etatów badawczych (w ciągu 5 lat od rozpoczęcia dofinansowanych projektów) potrzebnych do prowadzenia prac badawczo-rozwojowych. Szacuje się także, że w ciągu dwóch pierwszych lat od startu programu w Łódzkiem bezpośrednia pomoc inwestycyjna zostanie przyznana na realizację 468 przedsięwzięć.

Jednostki badawcze i szkoły wyższe będą mogły liczyć na pomoc związaną z zakupem lub wytwarzaniem aparatury naukowo-badawczej zaliczanej do środków trwałych, inwestycjami budowlanymi lub zakupem obiektów budowlanych.

Dofinansowanie będzie przyznawane na projekty do 1 mln euro. Wnioskodawcy uzyskają wsparcie na inwestycje związane z rozwojem zaawansowanej, regionalnej infrastruktury sieciowej oraz inwestycje polegające na zakupie zaawansowanych rozwiązań informatycznych, w tym sprzętu wykorzystującego technologie informatyczne.

Na wsparcie mogą liczyć także działania dotyczące zagospodarowania infrastrukturalnego dolin rzek i zbiorników wodnych, budowy lub rozbudowy infrastruktury uzdrowiskowej (m.in. przyczyniające się do wykorzystania potencjału leczniczego wód geotermalnych i leczniczych) oraz oznakowania szlaków turystycznych. W ramach rozwoju turystyki aktywnej wspierana będzie również budowa lub przebudowa infrastruktury sportowej.

Właściciele mikro-, małych i średnich firm będą mogli wnioskować m.in. o wsparcie na bezpośrednie inwestycje modernizacyjne lub rozwojowe (gdy koszt realizacji tych przedsięwzięć nie będzie przekraczać 2 mln euro). Dofinansowane będzie mogło być także wdrażanie systemów zarządzania środowiskowego oraz najlepszych dostępnych technik BAT. Dotowane będzie uzyskiwanie certyfikatów na wytwarzane produkty i świadczone usługi oraz specjalistyczne doradztwo przy realizacji przedsięwzięć innowacyjnych.

W ramach regionalnego programu operacyjnego można będzie uzyskać do 100 tys. euro dotacji na projekty celowe (badania stosowane, prace rozwojowe, badania przemysłowe i przedkonkurencyjne), realizowane przez przedsiębiorców, grupy przedsiębiorców pracujące samodzielnie lub we współpracy z jednostkami naukowymi, konsorcjami naukowymi oraz na zlecenie przedsiębiorstw - przez jednostki naukowe. Możliwe będzie dofinansowanie zakupu środków trwałych niezbędnych do prowadzenia prac B + R przez przedsiębiorstwa. Przewiduje się również dofinansowanie wdrożeń lub zakupu i wdrożeń wyników prac B + R.

Dofinansowanie w ramach tego priorytetu będzie przysługiwać na następujące przedsięwzięcia:

> projekty celowe do 100 tys. euro (badania przemysłowe i przedkonkurencyjne), realizowane przez przedsiębiorców i ich grupy, samodzielnie lub we współpracy z jednostkami naukowymi oraz konsorcjami naukowymi; także przez jednostki naukowe na zlecenie firm,

> wspieranie infrastruktury badawczej (projekty do 1 mln euro oraz większe, jeżeli takie przedsięwzięcia będą wymienione w indykatywnym planie inwestycyjnym regionalnego programu operacyjnego); w tym zakup i wytworzenie aparatury naukowo-badawczej, rozwiązań ICT oraz inwestycje budowlane,

> rozwój zaawansowanych aplikacji i rozwiązań teleinformatycznych o charakterze regionalnym dla środowiska naukowego (w tym zakup sprzętu informatycznego służącego do realizacji projektu),

> tworzenie lub rozwój parków przemysłowych, technologicznych, inkubatorów przedsiębiorczości i nowych ośrodków proinnowacyjnych,

> projekty zwiększające dostępność wyników prac B+R dla małych i średnich przedsiębiorstw (platformy transferu technologii i innowacji),

> wsparcie wdrożeń lub zakupu (bądź obu tych działań jednocześnie) wyników prac B+R o wartości poniżej 50 tys. euro,

> wsparcie (do 50 tys. euro) zakupu środków trwałych niezbędnych do prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorców,

> dofinansowanie systemów zarządzania środowiskowego w małych i średnich przedsiębiorstwach,

> wdrażanie najlepszych dostępnych technik (BAT),

> bezpośrednie inwestycje realizowane przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy czym preferowane będą projekty innowacyjne (na dofinansowanie mogą liczyć projekty o wartości poniżej 2 mln euro),

> uzyskiwanie certyfikacji na wytwarzane produkty i świadczone usługi,

> udział w targach, wystawach i misjach gospodarczych za granicą,

> budowa lub przebudowa infrastruktury turystycznej (również kongresowej),

> tworzenie infrastruktury informacyjnej wraz z nowoczesnymi systemami informacji turystycznej,

> budowa lub przebudowa obiektów sportowych i rekreacyjnych,

> działania promocyjne w zakresie turystyki.

Warunkiem otrzymania przez członków Unii Europejskiej pomocy finansowej m.in. z funduszy strukturalnych jest przygotowanie przez administrację wielu dokumentów. Zgodnie z art. 10 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. cele funduszy realizowane są na podstawie wieloletnich programów obejmujących poszczególne priorytety, finansowanie oraz system zarządzania i kontroli. Poprzedni okres programowania obejmował lata 2000 - 2006. Polska opracowała Narodowy Plan Rozwoju na lata 2004 - 2006. Konieczność przygotowania tego dokumentu wynikała z rozporządzenia Rady nr 1260/1999 ustanawiającego przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych. Zgodnie z tym rozporządzeniem opracowano także Podstawy Wsparcia Wspólnoty - dokument zatwierdzony przez Komisję Europejską w porozumieniu z rządem RP, określający wielkość pomocy z funduszy strukturalnych na realizację celów wyznaczonych w Narodowym Planie Rozwoju oraz wielkość środków krajowych przeznaczonych na ich współfinansowanie. W okresie 2007 - 2013 obowiązują następujące rozporządzenia regulujące zasady realizacji wspólnotowej polityki spójności:

- rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999,

- rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1784/1999,

- rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 5 lipca 2006 r. w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT),

- rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999,

- rozporządzenie Rady (WE) nr 1084/2006 z 11 lipca 2006 r. ustanawiające Fundusz Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1164/94.

Źródło: www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/index.html

- Obecnie obowiązują Strategiczne Wytyczne Wspólnoty (DzU UE L 291 z 21 października 2006 r.), będące podstawą działań rozwojowych podejmowanych w państwach członkowskich w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności. Strategiczne wytyczne wzmocnią powiązania między funduszami strukturalnymi i Funduszem Spójności ze Strategią Lizbońską (fundusze stanowią istotne źródło finansowania działań zmierzających do osiągnięcia celów lizbońskich).

- Na podstawie wytycznych Wspólnoty Polska przygotowała Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007 - 2013, wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie - Narodowa Strategia Spójności. Wyznacza on priorytety polityki spójności oparte na Strategicznych Wytycznych Wspólnoty.

- Na podstawie Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013 Polska opracowuje programy operacyjne. W odróżnieniu od poprzedniego okresu programowania, w latach 2007 - 2013 Komisja Europejska proponuje członkom Unii rezygnację z przygotowywania uzupełnień programów operacyjnych (w okresie 2004 - 2006 istniał taki obowiązek). Polska będzie realizować następujące programy operacyjne:

> 16 regionalnych programów operacyjnych,

> Infrastruktura i środowisko,

> Kapitał ludzki,

> Innowacyjna gospodarka,

> Rozwój Polski Wschodniej,

> Europejska współpraca terytorialna,

> Pomoc techniczna.

Dokumentem nadrzędnym, stanowiącym punkt odniesienia dla innych strategii oraz programów rządowych i samorządowych, jest Strategia Rozwoju Kraju 2007 - 2015. Dokument ten został opracowany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i przyjęty przez Radę Ministrów 29 listopada 2006 r. To podstawa dla Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia, Krajowego Planu Strategicznego dla Obszarów Wiejskich, Strategii Rozwoju Rybołówstwa oraz wynikających z nich programów operacyjnych.

Uszczegółowienie zasad i norm współpracy rządu, samorządów województw i innych podmiotów przy prowadzeniu oraz realizacji polityki rozwoju znajduje się w ustawie z 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (DzU z 2000 r. nr 48, poz. 550). Ten akt prawny został zastąpiony przez ustawę z 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (DzU z 2004 r. nr 116, poz. 1206). Obecnie obowiązuje ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (DzU z 2006 r. nr 227, poz. 1658). Ustawa jest niezbędna m.in. do realizacji programów operacyjnych, które będą współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w latach 2007 - 2013.

Źródło: www.lodzkie.pl/lodzkie/fundusze/programowanie/index.html