Reklama
Rozwiń
Reklama

Zamówienia publiczne: Mediacja zamiast kosztownego procesu

Ugodowe rozwiązywanie sporów w zamówieniach publicznych zyska na popularności wraz z wejściem w życie przepisów nowej ustawy.

Aktualizacja: 14.01.2021 13:30 Publikacja: 14.01.2021 02:00

Ugoda

Ugoda

Foto: AdobeStock

Od wielu lat poważnym problemem sektora zamówień publicznych są konflikty powstałe na tle wykonywania umów. Spory te dotyczą na ogół kar umownych czy też roszczeń o zwiększenie wynagrodzenia. Dotychczas konflikty te skutkowały zwykle wieloletnimi i kosztownymi sporami sądowymi. Przyczyn takiej sytuacji jest zapewne kilka. Jedną z nich była formalistyczna regulacja prawa zamówień publicznych, która ogranicza swobodę modyfikacji umów. Inną przyczyną było podejście zamawiających, którzy obawiali się zarzutów kontroli, że nie egzekwują kar bądź że zgadzają się z roszczeniami wykonawców. Ustawodawca, dostrzegając to negatywne zjawisko postanowił do nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych (PZP) wprowadzić przepisy art. 591–595, dotyczące pozasądowego rozwiązywania sporów na tle umów o zamówienie publiczne.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

Promocja Świąteczna!

Wybierz roczną subskrypcję RP.PL i ciesz się dostępem do The New York Times!

Pierwszy rok 179 zł, potem 390 zł pobierane automatycznie co roku.

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Prawo w firmie
Sukcesja bez mitów. Jak firmy rodzinne mogą przetrwać pokolenia
Prawo w firmie
Spór o zabiegi poprawiające urodę. Rzecznik MŚP w obronie branży beauty
Prawo w firmie
Ministerstwo chce dać więcej swobody biegłym rewidentom i firmom audytorskim
Prawo w firmie
Fundacje rodzinne: projekt poprawiony, ale wciąż daleki od postulatów biznesu i ekspertów
Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama