Reklama

Sławomir Paruch: Firmy mogą uniknąć odpowiedzialności zbiorowej

Przedsiębiorca, który wykryje nieprawidłowości, nie musi o tym informować prokuratora – mówi Sławomir Paruch, partner w kancelarii PCS Paruch Chruściel Schiffter | Littler Global.

Aktualizacja: 03.09.2020 08:33 Publikacja: 02.09.2020 20:38

Sławomir Paruch

Sławomir Paruch

Foto: tv.rp.pl

Ministerstwo przygotowało kolejną wersję projektu o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych, która pozwoli ukarać przedsiębiorcę za działania jego pracownika.

Pomysł wymiany obecnej martwej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych na nowe przepisy, które stanowią implementację unijnych regulacji, oceniam jako dobry. Jak zwykle jednak diabeł tkwi w szczegółach i pewne wątpliwości mogą budzić poszczególne rozwiązania. Wzmocnienie odpowiedzialności przedsiębiorców jest wskazane z dwóch względów. Przede wszystkim dlatego, że w dzisiejszym mechanizmie główny beneficjent korzyści wynikającej z bezprawnego czynu, czyli przedsiębiorca, pozostaje bezkarny. Obowiązująca od końca 2003 r. ustawa jest bardzo wolnościowa. Wymaga wcześniejszego skazania osoby fizycznej i zawiera ograniczony katalog przestępstw, za które przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Prawo w firmie
Więcej zamówień z wolnej ręki. Zmiany w zamówieniach publicznych
Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Reklama
Reklama
Reklama