Wchodząca w życie w najbliższą sobotę (13 lipca) nowela ustawy o transporcie drogowym dostosowuje polskie prawo do unijnego rozporządzenia z 1 kwietnia 2016 r. Ustanawia ono wspólne zasady dotyczące połączenia krajowych rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego. A takie połączenie wynika właśnie z unijnych przepisów.

Czytaj także: Krajowy Rejestr Elektroniczny Przedsiębiorców Transportu Drogowego

Dane znajdujące się w Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD), prowadzonym przez głównego inspektora transportu drogowego, będą dostępne dla wszystkich właściwych organów innych państw członkowskich.

Ewidencja przedsiębiorców prowadzona w KREPTD zostaje powiększona o dane dotyczące numerów rejestracyjnych oraz kraju rejestracji pojazdów objętych zezwoleniem na wykonywanie zawodu przewoźnika. Gromadzone od soboty będą także dane dotyczące statusu i rodzaju licencji wspólnotowej oraz liczby pojazdów zgłoszonych do takiej licencji.

Główny inspektor transportu drogowego od soboty zyskuje też dostęp do funkcji kontroli licencji wspólnotowej w systemie europejskich rejestrów elektronicznych przedsiębiorców transportu drogowego.

Reklama
Reklama

Przekazywanie wszelkich informacji odbywać się ma za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej lub środkami komunikacji elektronicznej obsługiwanymi przez system teleinformatyczny rejestru.

Wnioski o informacje składane za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej głównego inspektora transportu drogowego powinny być podpisane przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego.

Eksperci twierdzą, że aż 75 proc. towarów w Unii Europejskiej wożą ciężarówki, z czego zdecydowana większość należy do polskich firm.

Podstawa prawna: nowela ustawy o transporcie drogowym z 21 lutego 2019 r., DzU z 12 kwietnia 2019 r., poz. 690