Księgi a wspólny rachunek budżetu i urzędu

Rozdzielenie ewidencji budżetu i urzędu to źródło licznych problemów. W praktyce podmioty te często używają jednego konta bankowego. Przepisy zalecają w takim przypadku ujęcie uzgadniających, ale sztucznych zapisów w księgach.

Publikacja: 11.02.2015 05:00

Księgi a wspólny rachunek budżetu i urzędu

Foto: Fotorzepa, Jakub Ostałowski

W wielu małych gminach ze względu na relatywnie niewielką liczbę operacji finansowych praktykuje się prowadzenie jednego rachunku bankowego, potocznie określanego jako „wspólny rachunek bankowy budżetu i urzędu jst". Faktycznie rachunek bankowy, o którym mowa, jest rachunkiem podstawowym jednostki samorządu terytorialnego, jak określają go przepisy prawa finansowego. Ten rachunek bankowy w ewidencji księgowej odpowiada rachunkowi budżetu. Natomiast urząd jst w opisanej sytuacji jest pozbawiony odrębnego rachunku bieżącego, a wszystkie operacje dochodów i wydatków budżetowych realizowane za pośrednictwem urzędu gminy przeprowadza się na rachunku pod- stawowym jednostki samorządu terytorialnego. Taka organizacja gospodarki finansowej jest zgodna z przepisami prawa finansowego, ale nastręcza problemów w prowadzeniu ewidencji księgowej, wykonywanej w oddzielnych księgach rachunkowych dla budżetu i urzędu.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
503 Backend fetch failed

Error 503 Backend fetch failed

Backend fetch failed

Guru Meditation:

XID: 88604695


Varnish cache server

Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne