Zmiana ograniczająca podawanie do publicznej wiadomości danych w celach informacyjnych wynika z nowelizacji art. 76g ust. 2 ustawy o rachunkowości, którą wprowadza tzw. ustawa deregulacyjna.

Zgodnie z przepisami o rachunkowości minister finansów prowadzi wykaz osób, które uzyskały certyfikat księgowy. Zawiera on imię i nazwisko, numer certyfikatu księgowego oraz numer PESEL. W przypadku osób nieposiadających obywatelstwa polskiego w wykazie umieszcza się numer i rodzaj dokumentu potwierdzającego tożsamość księgowego.

Obecnie wszystkie dane z wykazu oraz dokonywane w nim zmiany dla celów informacyjnych publikowane są na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Od 1 stycznia resort finansów zamieści na swojej stronie tylko imię i nazwisko oraz numer certyfikatu księgowego.

Tak jak dotychczas, osoba posiadająca certyfikat księgowy będzie zobowiązana do zgłoszenia zmiany wszystkich danych zamieszczanych w wykazie w terminie 30 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających zgłoszenie zmiany. Do zgłoszenia należy dołączyć dokumenty lub ich urzędowo poświadczoną kopię, będące podstawą dokonania zmian danych w wykazie.

Ustawa deregulacyjna zawiera także inne zmiany ustawy o rachunkowości. Dotyczą one m.in. obowiązków kierowników jednostki, badania rocznych sprawozdań oraz ich zgłaszania do odpowiednich rejestrów. Ta część znowelizowanych przepisów zacznie jednak obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2013 r.