Wiele osób zatrudnionych w księgowości rozważa założenie biura rachunkowego. Nie każdy może to jednak zrobić. Wcześniej trzeba zdobyć certyfikat księgowy. Zasady jego przyznawania uregulowane są w ustawie o rachunkowości.
[srodtytul]Podstawowe warunki[/srodtytul]
Osoba ubiegająca się o uprawnienia do prowadzenia biura rachunkowego musi mieć pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystać z pełni praw publicznych. Musi także posiadać co najmniej średnie wykształcenie. Ponadto certyfikat nie może być przyznany osobie, która była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości (np. dopuszczenie wbrew przepisom do sytuacji, gdy nie są prowadzone księgi rachunkowe lub nie są sporządzane sprawozdania finansowe).
To zasadnicze warunki, które trzeba spełnić.
[wyimek][b]510,40 zł[/b] wynosi opłata za przystąpienie do egzaminu umożliwiającego otrzymanie certyfikatu księgowego[/wyimek]
Podstawowa metoda uzyskania certyfikatu polega na zdaniu egzaminu organizowanego przez Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów. Aby w ten sposób zdobyć uprawnienia do prowadzenia biura rachunkowego, wystarczą średnie wykształcenie i dwuletnia praktyka.
[srodtytul]Wystarczą dwa lata praktyki[/srodtytul]
Sprawdzian ma formę pisemną. Trwa cztery godziny i obejmuje zagadnienia z rachunkowość, prawa podatkowego, ubezpieczeń społecznych oraz podstaw prawa cywilnego i gospodarczego. Uczestnicy muszą rozwiązać test (odpowiedź prawidłowa – dwa punkty, nieprawidłowa – minus jeden punkt, brak odpowiedzi – zero punktów) i zadania sytuacyjne. W czasie egzaminu mogą korzystać z przepisów (bez komentarzy) oraz kalkulatora.
Co istotne, nie wystarczy nauczyć się tylko rachunkowości i prawa podatkowego. To dlatego, że [b]warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60 proc. maksymalnej liczby punktów z każdego bloku tematycznego.[/b]
[srodtytul]Kto może uniknąć egzaminu[/srodtytul]
Nie wszyscy muszą zdawać egzamin. Obowiązku tego unikną osoby z trzema latami praktyki oraz:
- wykształceniem wyższym magisterskim uzyskanym na kierunku rachunkowość lub na innym kierunku ekonomicznym o specjalności rachunkowość lub innej, dla której plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość, w jednostkach organizacyjnych uprawnionych zgodnie z odrębnymi przepisami do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych,
- wykształceniem wyższym magisterskim lub równorzędnym, które ukończyły studia podyplomowe z zakresu rachunkowości w jednostkach organizacyjnych uprawnionych zgodnie z odrębnymi przepisami, do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych.
Aktualny wykaz jednostek organizacyjnych uprawnionych do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych opublikowany jest w Monitorze Polskim nr 41, poz. 462. Można się z nim także zapoznać w Internecie: [link=http://www.ck.gov.pl]www.ck.gov.pl[/link].
[srodtytul]Jakie dokumenty trzeba złożyć[/srodtytul]
Certyfikaty wydawane są przez Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów (ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa). Aby go uzyskać, oprócz wniosku trzeba złożyć:
- informację z Krajowego Rejestru Karnego, opatrzoną datą nie wcześniejszą niż 30 dni przed złożeniem wniosku, o niekaralności za wymienione w ustawie przestępstwa,
- dokumenty potwierdzające praktykę w księgowości (np. oryginały bądź urzędowo potwierdzone kopie świadectw pracy lub zaświadczeń od pracodawcy). Musi z nich wynikać, na podstawie jakiego stosunku prawnego została nabyta praktyka (np. umowa o pracę, umowa cywilnoprawna). [b]W przypadku umowy o pracę należy wskazać wymiar czasu pracy (np. cały etat, pół etatu)[/b], natomiast w przypadku umowy cywilnoprawnej należy podać jej charakter (odpłatny, nieodpłatny) oraz profil działalności przedsiębiorcy (czy świadczy usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych). [b]Dodatkowym dokumentem potwierdzającym odbycie praktyki może być np. zakres obowiązków.[/b] W przypadku zatrudnienia w biurze rachunkowym należy udokumentować rodzaj uprawnienia, na podstawie którego prowadzi ono działalność, a także szczegółowy zakres faktycznie wykonywanych przez wnioskodawcę czynności wraz ze wskazaniem dokładnego okresu ich wykonywania,
- dokumenty potwierdzające posiadane wykształcenie – w sytuacji ukończenia specjalności innej niż rachunkowość oprócz dyplomu trzeba przedstawić wydane przez uczelnię zaświadczenie, które potwierdza, że plan studiów i program kształcenia odpowiadał wymogom określonym przez organy uczelni dla specjalności rachunkowość,
- zaświadczenie potwierdzające zdanie egzaminu (jeśli jest potrzebne).
Szczegółowe informacje na temat zasad uzyskiwania certyfikatu księgowego (zakres egzaminu, terminy jego przeprowadzania, wzory dokumentów) można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Finansów: [link=http://www.mf.gov.pl ]www.mf.gov.pl [/link]
[ramka][b]Praca na pół etatu to też praktyka[/b]
Za praktykę w księgowości uważa się wykonywanie – na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż pół etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej – następujących czynności:
- prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym lub
- wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego, lub
- sporządzanie sprawozdań finansowych, lub
- badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem biegłego rewidenta. [/ramka]
masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=k.pilat@rp.pl]k.pilat@rp.pl[/mail]