Roczne sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej - jak podpisać

Roczne sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się je kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym – wynika z przepisów. Praktyka jest inna. E-portal obecnie nie daje możliwości zastosowania tego drugiego rozwiązania.

Publikacja: 19.12.2018 06:00

Roczne sprawozdanie finansowe w formie elektronicznej - jak podpisać

Foto: 123RF

Zgodnie z obowiązującym od 1 października 2018 r. art. 45 ust. 1f ustawy o rachunkowości (dalej: uor) roczne sprawozdanie finansowe powinno przybrać postać elektroniczną oraz być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (dalej: podpis zaufany). Od tego momentu samo przygotowanie sprawozdania w formie papierowej oraz opatrzenie go własnoręcznym podpisem kierownika jednostki oraz osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, może więc wywoływać taki sam skutek, jak niesporządzenie sprawozdania, o którym mo- wa w art. 77 pkt 2 uor. Chociaż na podstawie nowych przepisów użycie podpisu zaufanego jest równe w skutkach prawnych z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, istnieją obiektywne powody, dla których należy rozważyć skorzystanie z tej drugiej opcji.

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania