Został on opracowany przez Association of Chartered Certified Accountants i Polski Instytut Dyrektorów i wczoraj zaprezentowany.
Dokument jest odpowiedzią na nowe obowiązki nałożone na spółki giełdowe i inne jednostki zainteresowania publicznego. Ich rady nadzorcze zostały zobowiązane wybrać spośród swych członków komitety audytu. W skład takiego komitetu musi wchodzić co najmniej jedna osoba mająca kwalifikacje w rachunkowości lub rewizji finansowej.
Dotychczas nie było jednak wiadomo, co kryje się pod tym pojęciem. „Zbiór dobrych praktyk” precyzuje, że warunek ten jest spełniony, jeśli członek rady ma istotne doświadczenie w zarządzaniu finansami spółek handlowych, audycie wewnętrznym lub badaniu sprawozdań. Ponadto musi: posiadać tytuł biegłego rewidenta (lub analogiczny certyfikat międzynarodowy) albo tytuł naukowy z dziedziny rachunkowości lub rewizji finansowej bądź legitymować się wieloletnim doświadczeniem na stanowisku dyrektora finansowego w spółkach publicznych lub w pracy w komitecie audytu takich spółek. Zbiór precyzuje także obowiązki komitetu audytu, jego uprawnienia oraz sposób pracy.
– To tylko zalecenia, których nieprzestrzeganie nie jest obarczone sankcjami – podkreśliła Ilona Weiss, lider zespołu ACCA, który pracował nad tym projektem.
– Jesteśmy przekonani, że ich stosowanie wymusi na spółkach rynek – dodał Andrzej S. Nartowski, prezes Polskiego Instytutu Dyrektorów.