Aktualizacja: 23.11.2016 05:50 Publikacja: 23.11.2016 05:50
Foto: 123RF
W październiku 2016 roku weszła w życie (nowa) ustawa z 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (DzU poz. 831; dalej: ustawa), która umożliwia znacznie szerszemu gronu przedsiębiorstw uzyskanie białych certyfikatów w związku z przeprowadzonymi inwestycjami poprawiającymi efektywność energetyczną. Na mocy starej ustawy, obowiązującej do 1 października 2016 roku, okresowo przeprowadzane były przetargi, po których rozstrzygnięciu białe certyfikaty otrzymywała jedynie część wnioskodawców, czyli te podmioty, które wykazały najlepsze efekty swoich inwestycji. Pod rządami nowych regulacji białe certyfikaty przyznawane są na podstawie wniosku. To oznacza, że przedsiębiorstwo spełniające wszystkie wymagania wynikające z ustawy otrzyma ww. prawa. Tym samym, wsparcie zostanie przyznane nie tylko najlepszym podmiotom, ale również wszystkim pozostałym spełniającym warunki. Takie rozwiązanie jest dużo bardziej korzystne – spowoduje, że wzrośnie liczba podmiotów, które będą korzystały z tej pomocy. W najbliższym czasie można się więc spodziewać, że prawidłowość ujęcia białych certyfikatów w księgach rachunkowych przedsiębiorstw może stać się powszechnym problemem. Sposób prawidłowego ujęcia księgowego białych certyfikatów zaprezentujemy na przykładzie.
Nowoczesne technologie działają szybko i efektywnie. Ale w świecie księgowości są problemy, które musi rozwiązać człowiek.
Ustawa o VAT już nie będzie modyfikowana pod kątem e-faktur. Eksperci radzą, aby szykować się na nowe rozwiązania.
Duże firmy zdają sobie sprawę z rewolucji, jaką przyniesie KSeF, ale niewiele z nich podjęło już przygotowania organizacyjne – wynika z ankiety kancelarii ID Advisory.
Od 1 lipca 2024 r. firmy będą musiały raportować transakcje w centralnej bazie.
Dobry program księgowy to podstawa funkcjonowania biura rachunkowego. Jego podstawowym zadaniem jej ułatwienie i przyspieszenie pracy księgowych. Dzięki temu, że program wykonuje podstawowe, powtarzalne zadania, profesjonaliści mogą się skupić na bardziej skomplikowanych zadaniach, lub zaoferować swoje usługi większej liczbie klientów.
Opracowany przez Polską Agencję Nadzoru Audytowego poradnik dla członków rad nadzorczych ma pomagać we współpracy z biegłym rewidentem, choć może wprowadzać w błąd.
Nadejście nowego roku to często czas postanowień. Mogą one dotyczyć różnych obszarów naszego życia, choć z ich realizacją… bywa różnie. Warto więc skupić się na takich, które są dość proste w wykonaniu i jednocześnie przyniosą nam wymierne korzyści, wygodę i spokój. Pomoże w tym aplikacja PeoPay Banku Pekao S.A. z którą można ćwiczyć dobre nawyki finansowe, uporządkować swój budżet i oszczędzić.
Nowe obowiązki dotyczące prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich organowi podatkowemu w formie plików elektronicznych (JPK) zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r. i na początek obejmą największych podatników CIT.
Firma audytorska oraz badana jednostka mają ten sam cel – sporządzenie sprawozdania finansowego zgodnego z przepisami i wydanie sprawozdania z badania zawierającego opinię bez zastrzeżeń. Zgodna współpraca pozwoli ten cel osiągnąć.
Jednym z warunków prawidłowego sporządzenia sprawozdania finansowego jest potwierdzenie, że transakcje odbywają się na warunkach rynkowych. Aby móc złożyć taką deklarację, należy wcześniej przygotować rzetelną analizę porównawczą.
Zmiany systemowe potrzebne do generowania nowego JPK_KR_PD i JPK_ST będą wymagały sporo czasu. Dla podmiotów objętych nowym obowiązkiem już od 2025 r. jest to więc ostatni dzwonek, aby zacząć się przygotowywać do nowego raportowania JPK CIT.
Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki na rower, który wykorzystuje do załatwiania firmowych spraw. Odliczy też VAT. Fiskus się na to zgadza.
Oprócz dokumentowania cen transferowych oraz składania raportów i powiadomień CbC, największe grupy kapitałowe będą musiały sporządzać, publikować i udostępniać sprawozdania o podatku dochodowym.
Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości wydała 9 kwietnia br. nowy MSSF 18 Prezentacja i ujawnienia w sprawozdaniach finansowych, który zastąpi dotychczasowy MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych.
Zmiana klasyfikacji składnika majątku wymaga przeanalizowania przesłanek do zakwalifikowania towaru jako środek trwały, ustalenia jego wartości początkowej, określenia sposobu jego amortyzacji i wprowadzenia zmian w ewidencji księgowej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas