Konsolidacja polega na połączeniu jednostkowych sprawozdań finansowych podmiotów wchodzących w skład grupy kapitałowej w taki sposób, aby wyeliminować wpływ transakcji wzajemnych pomiędzy nimi. W rezultacie dane powinny zostać zaprezentowane tak, jakby przedstawiały sytuację finansową jednego podmiotu.
Zasady konsolidacji są uregulowane przede wszystkim przez przepisy ustawy o rachunkowości (dalej: uor) oraz rozporządzenie ministra finansów z 25 września 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU nr 169, poz. 1327 ze zm.). W przypadkach nieuregulowanych w uor, spółki mogą wykorzystywać Krajowe Standardy Rachunkowości i Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Wyjątek stanową jednostki dominujące, które są emitentami papierów wartościowych dopuszczonymi do publicznego obrotu lub bankami. Zgodnie z uor podmioty te są zobligowane do przygotowania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z MSSF oraz interpretacjami udostępnianymi do informacji publicznej w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej.