Jak księgować zaliczki

Otrzymanie od kontrahenta przedpłaty nie powoduje powstania przychodu bilansowego w okresie jej uzyskania, ponieważ świadczenie nie zostało jeszcze zrealizowane. Należy ją ująć w rozliczeniach międzyokresowych przychodów.

Publikacja: 03.08.2016 05:00

Jak księgować zaliczki

Foto: 123RF

Powszechną praktyką w obrocie gospodarczym jest stosowanie zaliczek w rozrachunkach z kontrahentami. Zaliczka jest częścią należności, wpłacaną z góry na poczet wykonania przyszłej dostawy towaru lub usługi. W momencie realizacji umowy handlowej, zostaje wliczona w cenę towaru (usługi), natomiast w przypadku rozwiązania umowy jej strony zwracają sobie wzajemne świadczenia oraz zaliczkę.

Sprzedawca, na okoliczność otrzymania przedpłaty, powinien wystawić fakturę zaliczkową. Jeżeli bowiem przed zrealizowaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty (np. zaliczkę), obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, w odniesieniu do otrzymanej kwoty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania