Wskazane w artykule zmienione przepisy przewidują dla biegłych rewidentów nowe zadania polegające na poświadczeniu prawidłowości wyliczenia wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej. Ponieważ obowiązek badania został dodany do ustawy dopiero na etapie prac w parlamencie (projekt rządowy tego nie przewidywał), charakter tego poświadczenia raczej nie został skonsultowany z biegłymi rewidentami. Opinia biegłego rewidenta będzie najprawdopodobniej opinią z tzw. pracy poświadczającej, wykonywanej w celu potwierdzenia określonego stanu faktycznego w odniesieniu do ustalonych obiektywnych kryteriów. Tymi kryteriami będzie w tym przypadku ministerialny algorytm ustalania współczynnika. Forma i treść opinii zostanie ukształtowana przez praktykę.

Ustawa wkrótce wejdzie w życie (została opublikowana w Dzienniku Ustaw 3 kwietnia pod poz. 478), czas – zarówno dla podmiotów zobowiązanych do przygotowania oświadczeń, jak i dla audytorów – na przygotowanie się do stosowania nowych regulacji wydaje się dostatecznie długi. Niestety, art. 188 ustawy OZE zawiera bardzo niekorzystne zapisy odnośnie do składania oświadczeń przez odbiorców przemysłowych za rok 2015.

Aby rozliczyć świadectwa pochodzenia za rok 2015, podmioty te muszą złożyć prezesowi URE oświadczenia wraz z opinią biegłego rewidenta w ciągu 14 dni od wejścia w życie stosownych przepisów nowej ustawy. Vacatio legis dla tych przepisów kończy się po opublikowaniu ustawy. Publikacja natąpiła 3 kwietnia. Oznacza to, że najpóźniej (nie należy wykluczyć, że ustawa zostania opublikowana szybciej) do 18 kwietnia wszyscy odbiorcy przemysłowi, których dotyczą omawiane przepisy, powinni złożyć prezesowi URE oświadczenia, już zbadane przez audytorów.

Oznacza to, że już teraz należałoby rozpocząć prace nad przygotowaniem oświadczeń, które będą zawierać stosowne informacje zgodnie z wymogami ustawy, oraz umówić się z audytorem, który przeprowadzi badanie i wyda opinię. Audytor powinien dysponować odpowiednim zapasem czasu, aby zapoznać się z oświadczeniem, przeprowadzić weryfikację i wreszcie przygotować opinię. Tak jak wspomniano wcześniej, jest to nowe zadanie dla audytorów, więc przygotowanie wzoru opinii też wymaga przemyślenia ze strony biegłych rewidentów.

W przypadku niektórych jednostek kwietniowy termin obowiązku zbadania współczynnika intensywności może wypaść wcześniej niż termin zakończenia statutowego badania sprawozdań finansowych i ksiąg rachunkowych, z których wynikają dane niezbędne do zrealizowania obowiązku nałożonego przez ustawę o OZE. Może to powodować określone konsekwencje w treści opinii biegłych rewidentów.

Należy docenić wolę ustawodawcy, aby wiarygodność oświadczeń składanych przez przedsiębiorstwa była wzmocniona poprzez ich zbadanie przez niezależnych audytorów. Szkoda, że przy ustalaniu przepisów przejściowych nie przewidziano wszystkich ich praktycznych skutków.

Krzysztof Maksymik