W dobie kryzysu coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności, zmieniając obsługującego ich księgowego, biuro rachunkowe czy firmę doradztwa podatkowego na świadczące tańsze usługi. Tymczasem cena nie powinna być decydującym argumentem przy wyborze. Bo istotne są przede wszystkim profesjonalizm i kompetencje. Na co w takim razie zwracać uwagę, aby potem nie żałować i nie wpaść w dodatkowe koszty przy rozwiązywaniu kontraktu, który okazał się niewypałem?

[srodtytul]Grunt to fachowcy[/srodtytul]

Przede wszystkim należy przyjrzeć się zakresowi usług świadczonych przez kancelarię, spółkę doradztwa podatkowego, biuro rachunkowe czy księgowe. Bo tylko firma, która oprócz doradcy podatkowego zatrudnia szerokie grono ekspertów – np. biegłego rewidenta, księgową, radcę prawnego czy adwokata – daje gwarancje pełnej obsługi przedsiębiorstwa.

Dodatkowym atutem mogą być zatrudnieni w niej fachowcy z innych dziedzin prawa, np. specjaliści od prawa pracy czy prawa wspólnotowego. Wtedy przedsiębiorca wie, że biuro nie tylko rozliczy go z fiskusem i wyliczy wynagrodzenia pracowników, ale i pomoże jak najlepiej zarządzać kadrą, a w razie potrzeby wskaże źródła finansowania i pomoże uzyskać unijne pieniądze na rozwój firmy czy planowane inwestycje.

Istotna jest nie tyle liczba pracowników, ile ich profesjonalizm i kompetencje oraz to, jak długo firma funkcjonuje na rynku, bo to przekłada się na jej doświadczenie.

[srodtytul]Uwaga na rekomendacje[/srodtytul]

Zawsze też zainteresowany usługami konkretnego podmiotu przedsiębiorca może poprosić o wskazanie kilku strategicznych klientów, którzy mogliby udzielić rekomendacji. To cenna wskazówka, która wiele może powiedzieć o jakości świadczonych usług. Warto się jednak wystrzegać rekomendacji udzielanych w Internecie i nie przywiązywać zbyt dużej wagi do krytycznych opinii wypowiadanych w sieci, zwłaszcza jeśli nie możemy ich osobiście zweryfikować.

[wyimek]Zmiana biura może wcale nie być łatwa z powodu okresu wypowiedzenia[/wyimek]

Nigdy bowiem nie wiadomo, jakie były faktyczne intencje internetowego wpisu – rekomendacje mogą zostać udzielone za pieniądze, a krytyczne opinie pochodzić od rzekomo oszukanych klientów, którzy sami nie mieli do końca czystego sumienia.

Warto także zapytać w upatrzonej firmie o wysokość ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody wyrządzone przy świadczeniu usług i liczbę wypłaconych przez ubezpieczyciela z firmowej polisy odszkodowań. Nie ma jednak gwarancji, że firma doradcza czy biuro rachunkowe zechce tych ostatnich informacji udzielić przyszłemu klientowi.

[srodtytul]Oszczędny doradca to skarb[/srodtytul]

W kryzysie warto szukać firm, które starają się obniżać własne koszty funkcjonowania. W ten sposób przedsiębiorca nie będzie zaskakiwany ciągłymi podwyżkami cen usług z powodu „wzrostu kosztów”. Na rynku funkcjonują biura, kancelarie czy spółki, które wdrożyły już u siebie programy oszczędnościowe i zracjonalizowały swoje wydatki.

– W zeszłym roku postawiłem na informatyzację i dostęp do Internetu, a w tym roku już mam duże korzyści z możliwości, jakie to daje – mówi jeden z doradców podatkowych.

Jak twierdzi, szansą dla niego i innych mniejszych firm doradczych czy biur rachunkowych jest łączenie się w grupy, które będą korzystały ze wspólnych rozwiązań informatycznych, co może wydatnie obniżyć koszty ich funkcjonowania.

[srodtytul]Udane negocjacje[/srodtytul]

Ale uwaga! Kalkulując nowe ceny, przedsiębiorca powinien sprawdzić przede wszystkim umowę z dotychczasową spółką doradztwa podatkowego, biurem rachunkowym czy księgowym. Może się bowiem okazać, że zmiana nie będzie możliwa tak szybko, jak by sobie życzył. Ze względu chociażby na długi okres (np. półroczny) wypowiedzenia albo wypłatę odszkodowania za rozwiązanie umowy przed terminem. Taką decyzję warto więc dobrze przeanalizować, bo być może lepszym i bardziej ekonomicznym rozwiązaniem byłoby negocjowanie cen z obecną firmą obsługującą przedsiębiorstwo.

Zwłaszcza że teraz, gdy kryzys dotyka mniej lub bardziej wszystkich, wiele kancelarii czy biur rachunkowych jest otwartych na negocjacje i obniżkę ceny.

– Poszedłbym na daleko idące ustępstwa wobec stałego klienta, którego obsługuję od lat. Byłbym skłonny nawet obniżyć cenę świadczonych usług, np. pod warunkiem że będzie płacił za nie na bieżąco – deklaruje jeden z księgowych.

[ramka][b]Opinia: Zbigniew M. Szymik, przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych[/b]

Przygotowywana obecnie w Ministerstwie Finansów nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym przewiduje dla doradców możliwość zakładania spółek multidyscyplinarnych razem z radcami prawnymi, adwokatami czy biegłymi rewidentami, które świadczyć będą usługi w szerokim zakresie, zgodnie z zapotrzebowaniem rynku.

To dobry i oczekiwany kierunek zmian. Spodziewam się, że nowe przepisy zostaną uchwalone w połowie roku, tak aby z ich dobrodziejstwa mogli jak najszybciej skorzystać przedsiębiorcy.[/ramka]

[ramka][b]Kryteria ważne przy wyborze biura[/b]

Wybierając biuro rachunkowe, sprawdźmy, czy posiada certyfikat lub inne uprawnienia do prowadzenia ksiąg, wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub KRS, czy jest czynnym podatnikiem VAT i czy ubezpieczyło swoją działalność – radzi Zofia Kluźniak, biegły rewident z kancelarii Contra w Częstochowie.

Istotna jest również lokalizacja biura (dogodny dojazd, parking), znajomość lokalnego urzędu skarbowego (np. interpretacji), optymalny sposób przekazywania dokumentów (godziny otwarcia biura, możliwość wysyłki pocztą, sposób i termin informowania zleceniodawcy), a także pomoc w załatwianiu spraw urzędowych i szeroko pojęta reprezentacja. Ważny jest nawet okres wypowiedzenia (optymalny jeden – dwa miesiące), profesjonalizm i uprzejma obsługa.

Zdaniem Zofii Kluźniak niskie ceny będą się jednak odbijać na usługach biura, które obniża koszty, zatrudniając personel o niskich kwalifikacjach czy wybierając podstawowe ubezpieczenie.

W efekcie jakość usług drastycznie się pogarsza, może dochodzić do błędów. Może się zdarzyć, że nie będziemy także właściwie obsługiwani. Dlatego podatnik powinien się starać wybrać takie biuro, aby nie przepłacać, ale nie może minimalizować kosztów za wszelką cenę, bo później może drogo zapłacić za rzekomą oszczędność.[/ramka]