Aktualizacja: 05.07.2025 14:37 Publikacja: 03.01.2024 02:00
Foto: rp.pl
Nowa wiceminister sprawiedliwości Maria Ejchart zapowiada zamrożenie Krajowej Rady Sądownictwa. Jak pani to sobie wyobraża?
KRS jest konstytucyjnym organem łączącym trzy władze w sądownictwie. Część neo-KRS obsadzona przez władzę ustawodawczą i wykonawczą oraz prezesa SN i NSA jest legalna. Wadliwość, brak niezależności dotyczą części z 15 sędziami wybranymi przez PiS w Sejmie. Możemy rozważać scenariusze: najbardziej pożądany to honorowa rezygnacja 15 sędziów, by nie pogłębiać chaosu prawnego i „produkcji” wadliwych nominacji, nowa ustawa i współpracujący dla dobra ogółu prezydent Andrzej Duda. Niestety, ścieżkę legislacyjną na razie blokuje postawa osób w neo-KRS i prezydenta zapowiadającego weto. Scenariusz, że minister sprawiedliwości wstrzymuje procedury aplikowania na urzędy sędziowskie, niezbędne w procedurze oceniania kandydatów, jest prawdopodobny i skuteczny. W latach 2016–2018 minister Zbigniew Ziobro z premedytacją wstrzymał na dwa lata procedury, czekał na uchwalenie ustaw o SN i sądach powszechnych w 2017 r. oddających kontrolę władzy wykonawczej nad sądownictwem i nominacjami oraz zapewnił z automatu miejsca asesorom po KSSIP. Chodziło o 500–900 etatów, co spowolniło pracę sądów. Dziś jesteśmy w innej sytuacji prawnej – wówczas KRS była legalna, procedury transparentne, a działania Zbigniewa Ziobry – jednoznacznie niecne. Dziś wiemy, co jest potwierdzone wyrokami ETPC, TSUE, SN i sądów powszechnych, że neo-KRS w części sędziowskiej jest nielegalna, a na ministrze sprawiedliwości, premierze, parlamencie, na prezydencie i sądach ciąży obowiązek wykonania wyroków oraz przywrócenia stanu zgodnego z prawem. Zamrożenie procedur przez ministra sprawiedliwości ma swoje podstawy prawne i oparcie w orzecznictwie trybunałów. Minister sprawiedliwości nie może pogłębiać chaosu prawnego, kontynuować wadliwych procedur, musi się powstrzymać od bezprawia. Motywacja i cel są więc inne niż w 2016 r. Uchwała Sejmu nie jest podstawą prawną samą w sobie, lecz deklaracją kierunku przywracania zasad państwa prawa.
Stymulowana politycznie, przedłużająca się niepewność wyników wyborów podcina gałąź najbardziej wrażliwej sfery...
Koncepcja wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) przez polityków jest niezgodna z porządkiem konstytu...
Sądownictwo potrzebuje prawdziwej reformy i dopływu świeżej krwi, a nie rozdrapywania sporów i dryfowania do kol...
Systemy AI przeznaczone do wykorzystywania przez organy wymiaru sprawiedliwości to systemy wysokiego ryzyka.
System szkolenia prokuratorów musi się cechować elastycznością, atrakcyjnością tematyki i istotną przewagą eleme...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas