Aktualizacja: 26.04.2025 06:48 Publikacja: 04.12.2024 05:00
Foto: Adobe Stock
Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy, przynależność w prawie polskim ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów do kategorii ubezpieczeń obowiązkowych oznacza, iż posiadacz pojazdu mechanicznego jest ustawowo zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z wybranym zakładem ubezpieczeń. Stosunek prawny ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu powstaje wskutek zawarcia wskazanej umowy, a jej stronami są: posiadacz pojazdu (ubezpieczający czy ubezpieczony) i zakład ubezpieczeń (ubezpieczyciel). Przy czym poszkodowany, mimo że nie jest stroną tej umowy, ma w jej następstwie bezpośrednie roszczenie wobec ubezpieczyciela o zapłatę odszkodowania objętego tą umową. Należy mu się od ubezpieczyciela odszkodowanie w rozmiarze odpowiadającym rozmiarowi odpowiedzialności ubezpieczonego posiadacza, jednak nieprzekraczającym sumy gwarancyjnej (wyrok SN z 30 maja 2017 r., IV CSK 445/16, orzecznictwo SN dostępne pod adresem www.sn.pl).
Sędziowie żyją iluzją, że mają wpływ na reformę sądownictwa. Tymczasem kluczowe znaczenie ma zimna kalkulacja po...
Jeżeli zachowujemy możliwość odwołania sędziego z delegowania w drodze arbitralnej decyzji ministra, to brzydko...
Wbrew nużącej propagandzie wszystko wskazuje na to, że aktywistom i działaczom starych stowarzyszeń sędziowskich...
Należy oczekiwać od ministra sprawiedliwości opinii, czy podejmowane przez KRS uchwały w sprawie odwołań sędziów...
Jeśli sądy i konkretni sędziowie nie usprawnią postępowań grupowych i te będą trwać po dziesięć lat i więcej, to...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas