Zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela z ubezpieczenia obowiązkowego

Rozwój techniki czy motoryzacji, z drugiej strony rozwój rynku ubezpieczeń pojazdów mechanicznych i rynku napraw pojazdów mechanicznych, powoduje, że niekiedy pojawiają się wątpliwości co do zakresu odpowiedzialności ubezpieczyciela z tytułu ubezpieczenia obowiązkowego pojazdów mechanicznych. Wydaje się jednak, że pomimo tego rozwoju i nowych rozwiązań funkcjonujących we wspomnianych obszarach ponadczasowe pozostają wypowiedzi Sądu Najwyższego na ten temat.

Publikacja: 04.12.2024 05:00

Zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela z ubezpieczenia obowiązkowego

Foto: Adobe Stock

Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy, przynależność w prawie polskim ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów do kategorii ubezpieczeń obowiązkowych oznacza, iż posiadacz pojazdu mechanicznego jest ustawowo zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z wybranym zakładem ubezpieczeń. Stosunek prawny ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu powstaje wskutek zawarcia wskazanej umowy, a jej stronami są: posiadacz pojazdu (ubezpieczający czy ubezpieczony) i zakład ubezpieczeń (ubezpieczyciel). Przy czym poszkodowany, mimo że nie jest stroną tej umowy, ma w jej następstwie bezpośrednie roszczenie wobec ubezpieczyciela o zapłatę odszkodowania objętego tą umową. Należy mu się od ubezpieczyciela odszkodowanie w rozmiarze odpowiadającym rozmiarowi odpowiedzialności ubezpieczonego posiadacza, jednak nieprzekraczającym sumy gwarancyjnej (wyrok SN z 30 maja 2017 r., IV CSK 445/16, orzecznictwo SN dostępne pod adresem www.sn.pl).

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r. Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Sądy i Prokuratura
Tomasz Pietryga: Weryfikacyjne dylematy Bodnara
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Sądy i Prokuratura
Manipulowanie składami sędziowskimi
Sądy i Prokuratura
Przemożna potrzeba autopromocji
Sądy i Prokuratura
Bezduszna sprawiedliwość w gąszczu paragrafów
Sądy i Prokuratura
Czy projekty ustrojowe dla sądownictwa spełniają wymagania Komisji Weneckiej?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”