Analiza raportów i deklaracji wskazana jest na bieżąco. Zwykle jednak do raz wypełnionego druku wracać się nie chce. Stąd ten dodatkowy termin dla firm na sprostowanie nieprawidłowych informacji, jakie wykazały w formularzach. Zlekceważenie tego obowiązku może się skończyć karą do 5 tys. złotych. Co istotne – nie zawsze zapłaci ją sam płatnik. Często będzie to osoba, która dokonuje rozliczeń w jego imieniu.

Prawo w firmie » ZUS

Kontrola treści druków to jedno. Recepty na jej przyspieszenie nie ma. Inaczej jest w sytuacji, gdy już błąd znajdziemy. Jeśli korektę sporządzimy inaczej, niż żąda tego ZUS, ten nie przyjmie poprawki i uzna, że nikt jej nie składał.

Zobacz » Poradniki » Firma

Żeby poprawić dokumenty, trzeba wiedzy i trochę czasu. Rządzą tu reguły, których zignorowanie jest jednoznaczne z tym, że system ZUS nie przetworzy korekty druków.

I skutek znów jest taki, jakby ona nigdy nie została złożona.

Nie wystarczy bowiem na nowo przesłać poprawiony formularz. Trzeba wiedzieć choćby, czy wycofać poprzedni, jak oznaczyć raport, i czy to, że jest on składkowy, a nie świadczeniowy, ma jakieś znaczenie. Zły identyfikator kompletu druków lub kliknięcie myszką w niewłaściwe pole skończy się tym, że ZUS nie poprawi błędów, jakie zawierały poprzednie formularze.

W tym numerze „Vademecum" wyjaśniamy krok po kroku, jaki dokument można uznać za poprawny, a jaki trzeba skorygować. Co powinno się znaleźć w nadpisanej wersji, a kiedy – mimo błędu – korekta nie jest konieczna. Ponieważ obecnie mało kto rozlicza się z ZUS bez wspomagania programem Płatnik, ilustrujemy, jakich komunikatów możemy się spodziewać na ekranie monitora, co one oznaczają i jak powinno przebiegać tworzenie dokumentu.

Przypominamy też, że korekta druków to nie wszystko. Po tym wszystkim trzeba jeszcze poprawić informacje RMUA.

Czytaj w Vademecum

:

Zobacz inne zagadnienia omówione w poprzednich numerach Vademecum Kadry i Płace:

Co wolno zabrać z pensji

Nowe prawo zwiększa chaos w kadrach

Kryzys trwa, pakiet znika

Nowe przepisy kadrowe w 2012 roku

Więcej w serwisie:

Prawo w firmie » ZUS » Rozliczenia

Prawo w firmie » ZUS » Dokumentacja ZUS » Korekta dokumentów