Przed nami trzy terminy, które przyniosą zmiany w wielokrotnie nowelizowanej [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=ADCFF00B2454D59A7D847FCB6AFC62ED?id=184677]ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm., dalej ustawa systemowa)[/link]. 1 września br., 1 stycznia 2010 r. i 1 czerwca 2010 r. wejdą w życie nowe rozwiązania, wprowadzone [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=00E36FAB93409150B837909689AB1577?id=310534]ustawą z 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy Prawo bankowe (DzU nr 71, poz. 609, dalej ustawa nowelizująca). [/link]

[srodtytul]Wniosek o kontynuację w dowolnym czasie[/srodtytul]

Od 1 września 2009 r. osoba, która po ustaniu tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych będzie chciała je kontynuować dobrowolnie, nie będzie związana już żadnym terminem. Będzie mogła złożyć wniosek o objęcie tymi ubezpieczeniami wtedy, kiedy będzie jej to pasowało. Teraz ma na to 30 dni od ustania tytułu do ubezpieczeń. A gdy przekroczy ten termin, traci prawo do kontynuacji ubezpieczeń. Takich skutków nie będzie po 1 września br.

[ramka][b]Przykład [/b]

Pan Marek do 30 kwietnia był zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Od 1 maja nie pracuje i nie ma innego tytułu do ubezpieczeń, uzyskuje natomiast stałe dochody z umowy o dzieło. Obecnie pan Marek nie może złożyć wniosku o kontynuowanie ubezpieczeń, gdyż upłynęło już 30 dni od ustania tytułu do ubezpieczeń. Będzie mógł to zrobić od 1 września.[/ramka]

[srodtytul]Firma zawieszona, ale mogą być rozliczenia[/srodtytul]

Kolejna zmiana, jaką przynosi ustawa nowelizująca, dotyczy brzmienia art. 36a ust. 3 ustawy systemowej. Przepis ten obecnie stanowi, że za okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca niezatrudniający pracowników nie ma obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne. Ale od 1 września 2009 r. będzie przewidywał, że za okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca, będący płatnikiem składek wyłącznie za siebie, nie ma obowiązku składania deklaracji rozliczeniowej oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne.

Zmiana ta ma na celu wyraźne wskazanie, że w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej obowiązek składania deklaracji rozliczeniowej oraz opłacania składek na ubezpieczenia społeczne zasadniczo dotyczy tylko tych przedsiębiorców, którzy samodzielnie prowadzą biznes. Gdy wykorzystują do tego inne osoby (np. zleceniobiorców), za których są płatnikami składek na ubezpieczenia, to także w okresie zawieszenia działania firmy może pojawić się konieczność złożenia dokumentów rozliczeniowych i opłacenia składek. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy w tym czasie prowadzący działalność będzie wypłacać np. zaległe wynagrodzenie pracownikom lub zleceniobiorcom. Wówczas ma obowiązek rozliczyć za ten okres należne składki społeczne w dokumentach składanych do ZUS, mimo faktycznego zawieszenia działalności.