Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przygotowało nowe rozporządzenie w sprawie wymagań, jakie muszą spełnić płatnicy składek przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe w formie elektronicznej poprzez transmisję danych.
Obecne przepisy po 21 lipca będą naruszały ustawę z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (DzU nr 64, poz. 565 ze zm.). Dlatego trzeba je zmienić.
Dotychczasowe rozporządzenie określa warunki przekazywania elektronicznych dokumentów ubezpieczeniowych podpisanych z użyciem niekwalifikowanego certyfikatu dedykowanego ZUS. Po 21 lipca taki podpis będzie niezgodny z prawem.
Główna zmiana przewidziana w projekcie polega na tym, że dokumenty przekazywane do ZUS będą musiały być podpisywane bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego certyfikatu kwalifikowanego. Obecnie certyfikat taki można uzyskać w trzech firmach, a jego koszt to kilkaset złotych.
Nowe zasady podpisywania dotyczą m.in. dokumentów zgłoszeniowych do ZUS, imiennych raportów miesięcznych oraz deklaracji rozliczeniowych.