Zapis w decyzji organu administracyjnego o wykreśleniu działalności gospodarczej od 1 sierpnia 2009 r. oznacza, że od tego dnia nie jest już prowadzona. Zatem ostatnim dniem prowadzenia działalności gospodarczej był 31 lipca 2009 r. W efekcie wyrejestrowanie z ZUS powinno było nastąpić w ciągu siedmiu dni od 1 sierpnia 2009 r.
Decyzja o wykreśleniu działalności gospodarczej z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG) jest wydawana na podstawie wniosku złożonego przez przedsiębiorcę. Wniosek powinien zawierać dane określone w art. 25 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C85086C179AB7D978B97748BBB0C31FB?id=236773]ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2007 r. nr 155, poz. 1095 ze zm.)[/link], czyli m.in. ostatni dzień, do którego działalność gospodarcza była prowadzona.
Przedsiębiorca ma obowiązek złożyć wniosek o wykreślenie wpisu o prowadzonej działalności gospodarczej w terminie siedmiu dni od dnia trwałego zaprzestania jej wykonywania (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).
Również siedem dni (liczone od daty zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej) ma na zgłoszenie zakończenia prowadzenia działalności gospodarczej do ZUS.
Taki termin określa art. 36 ust. 11 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=01E934F8E8C52292F23E32182E640DF4?n=1&id=184677&wid=327789]ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585)[/link].
Przepis ten stanowi, że każda osoba, w stosunku do której wygasł tytuł do ubezpieczeń społecznych, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczeń. Zgłoszenie wyrejestrowania płatnik składek jest zobowiązany złożyć w terminie siedmiu dni od daty zaistnienia tego faktu.
Poprzez wygaśnięcie tytułu do ubezpieczeń społecznych w wypadku czytelnika należy rozumieć zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę.