Każdy przedsiębiorca musi ustalić i stosować właściwą stawkę ubezpieczenia wypadkowego. Minister pracy i polityki społecznej mógł wydać rozporządzenie regulujące nowe, obowiązujące od kwietnia br. stawki. Nie skorzystał jednak z tej możliwości, co oznacza, że obowiązuje nadal rozporządzenie z 2015 r.

Odpowiednia stawka

Wysokość stopy procentowej składki wypadkowej zależy przede wszystkim od rodzaju prowadzonej działalności oraz liczby osób zgłaszanych do ubezpieczenia wypadkowego. Choć od 1 kwietnia 2017 r. stopy procentowe składki wypadkowej dla grup działalności PKD nie ulegają zmianie, to warto zwrócić uwagę, że nie wszyscy pracodawcy powinni stosować tę samą, co w poprzednich latach.

Dla małych taka sama

Przedsiębiorcy, którzy w 2016 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego mniej niż 9 ubezpieczonych oraz ci, którzy nie mają obowiązku wpisu do rejestru REGON, stosują stopę procentową składki wypadkowej wynoszącą 50 proc. maksymalnej wartości składki dla wszystkich branż, która od kwietnia br. nadal wynosi 3,60 proc.

Dla tego rodzaju przedsiębiorców składka na ubezpieczenie wypadkowe od 1 kwietnia 2017 r. do 31 marca 2018 r. nadal będzie zatem wynosić 1,8 proc. Warto podkreślić, że w tym przypadku nie ma znaczenia rodzaj działalności ani przypisany do niej numer PKD.

Średni muszą zweryfikować dane

Płatnicy prowadzący działalność gospodarczą, którzy za ostatnie 3 lata kalendarzowe nie składali w ZUS informacji IWA, a w 2016 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 osób, muszą sami ustalić stopę składki wypadkowej. Mogą to zweryfikować indywidualnie na podstawie numeru PKD na 31 grudnia 2016 r. lub dzwoniąc na infolinię ZUS.

Informacja na piśmie

Właściciele firm, którzy w 2016 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, do końca stycznia 2017 r. powinni złożyć w ZUS deklarację IWA. Jeśli złożyli ją trzeci raz z rzędu, na ich podstawie Zakład ustali obowiązującą ich przez najbliższy rok składkowy stopę procentową składki wypadkowej.

W tej deklaracji płatnik zgłasza m.in. liczbę wypadków, które miały miejsce w firmie w ubiegłym roku. Ta i inne dane mają wpływ na ustalaną dla niego stopę składki wypadkowej.

Decyzje ZUS płatnicy powinni otrzymać do 20 kwietnia br. jej decyzji nie zwalnia jednak ze stosowania poprawnej wartości. Jeżeli płatnik nie otrzyma pisma, powinien skontaktować się z właściwym dla swojej siedziby oddziałem ZUS bądź zadzwonić pod numerem ogólnokrajowej infolinii, aby uzyskać informację na temat nowej wysokości składki wypadkowej. Stosowanie starej kwoty od kwietnia 2017 r. będzie wymagało późniejszej korekty dokumentów rozliczeniowych ZUS.

- Magdalena Ciałkowska, menedżer ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Administracji Kadrowo-Płacowej w Dziale Usług Księgowych BDO