- Prowadzę firmę. W lutym wpłaciłem do ZUS składki za pracowników, ale przez pomyłkę w dużo wyższej kwocie, niż wynikało z dokumentów rozliczeniowych. Nie mamy żadnych zaległości w płatnościach do ZUS. Czy mogę odzyskać tę nadwyżkę, czy podlega ona tylko zaliczeniu na poczet przyszłych składek? – pyta czytelnik.
Składki, które płatnik opłacił, mimo że w świetle przepisów nie miał takiego obowiązku, określane są potocznie nadpłatą. Zasady postępowania z nią reguluje art. 24 ust. 6a–8d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 121, dalej ustawa o sus). Natomiast szczegółowe zasady i tryb postępowania ZUS przy rozliczaniu składek, w tym zaliczania nienależnie opłaconych na poczet zaległych lub bieżących, określa rozporządzenie Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (DzU nr 78, poz. 465 ze zm.).