Aktualizacja: 20.03.2015 06:01 Publikacja: 20.03.2015 01:00
Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek
- Prowadzę firmę. W lutym wpłaciłem do ZUS składki za pracowników, ale przez pomyłkę w dużo wyższej kwocie, niż wynikało z dokumentów rozliczeniowych. Nie mamy żadnych zaległości w płatnościach do ZUS. Czy mogę odzyskać tę nadwyżkę, czy podlega ona tylko zaliczeniu na poczet przyszłych składek? – pyta czytelnik.
Składki, które płatnik opłacił, mimo że w świetle przepisów nie miał takiego obowiązku, określane są potocznie nadpłatą. Zasady postępowania z nią reguluje art. 24 ust. 6a–8d ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2015 r., poz. 121, dalej ustawa o sus). Natomiast szczegółowe zasady i tryb postępowania ZUS przy rozliczaniu składek, w tym zaliczania nienależnie opłaconych na poczet zaległych lub bieżących, określa rozporządzenie Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych (DzU nr 78, poz. 465 ze zm.).
Możliwe jest zwolnienie z oskładkowania kart lunchowych finansowanych przez pracodawcę. ZUS tłumaczy zasady w na...
Będę cały czas lobbować za powrotem do ryczałtowej składki zdrowotnej lub wprowadzeniem górnego limitu, ponieważ...
Świadczenie urlopowe wypłacane zatrudnionym przez pracodawcę, który nie utworzył zakładowego funduszu świadczeń...
Nieobecność chorego pracownika pod adresem zamieszkania nie będzie dowodzić tego, że wykorzystuje on zwolnienie...
Ustawa systemowa nie posługuje się kryterium obywatelstwa, miejsca zamieszkania czy pobytu. Oznacza to, że obowi...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas