[b]Tak.[/b] Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę na zastępstwo podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu. Rozliczenie składek odbywa się na takich samych zasadach jak dla innych pracowników. Przypominam, że umowa na zastępstwo jest rodzajem umowy na czas określony. Zawiera się ją, jeżeli zachodzi konieczność zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy. Wtedy to zgodnie z art. 25 § 1 k.p. pracodawca może zatrudnić innego pracownika na podstawie umowy o pracę na czas określony, obejmujący czas takiej nieobecności.

Osoba, z którą firma zawiera umowę na zastępstwo (czyli na czas określony, którym jest usprawiedliwiona absencja innego pracownika), podlega ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu, wypadkowemu i zdrowotnemu. Obowiązek ubezpieczeniowy powstaje od momentu nawiązania stosunku pracy aż do chwili jego ustania. Zatem pracodawca jako płatnik składek musi zgłosić zatrudnianego przez siebie zastępcę do ZUS. Dokonuje tego na formularzu ZUS ZUA, stosując odpowiedni kod tytułu ubezpieczenia. Jest to 01 10 XX. Na zgłoszenie ma siedem dni od nawiązania stosunku pracy. Kiedy umowa się rozwiąże, pracodawca musi wyrejestrować pracownika z ZUS. W tym celu wypełnia druk ZUS ZWUA. Ma na to także siedem dni od momentu rozwiązania umowy.

[i]Podstawa prawna:

– art. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=70DE687BB67634FE31C8D02CD8B7238B?id=184677]ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn. DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.)[/link][/i]