W opublikowanym we wtorek w Strasburgu raporcie Komitet MONEYVAL Rady Europy wzywa polskie władze do poprawy ram regulacyjnych i wzmocnienia środków powstrzymywania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu. Sprawa nie jest prosta.

Większość wymogów prawnych i praktycznych działań wprowadzonych przez władze jest zadowalająca – oceniono w raporcie.

Uznano w nim też, że sektor prywatny wykazuje duży poziom skuteczności w stosowaniu środków zapobiegających praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. W tym należytej staranności wobec klienta i kontroli wewnętrznych. To jednak nie wystarczy. Konieczne są dalsze wysiłki, by poprawić słabe punkty i właściwie ocenić ryzyko.

O ile wywiad finansowy, z pełnym dostępem do informacji z sektora prywatnego i publicznego, działa dobrze, o tyle wyniki ich analizy nie są w wystarczającym stopniu wykorzystywane na etapie dochodzenia. Musimy poprawić zabezpieczanie majątków i konfiskatę dochodów pochodzących z przestępstwa.

Niewykluczone, że czeka nas też zmiana prawa. W raporcie zasugerowano nam bowiem traktowanie finansowania terroryzmu jako samodzielnego przestępstwa, a nie produktu ubocznego terroryzmu pod względem ryzyka i kryminalizacji.

Reklama
Reklama

Napisano w nim też, że Polska powinna zająć się lukami w zapobieganiu kontroli karnej instytucji zobowiązanych do monitorowania przepływu podejrzanych środków oraz zapewnić rozwiązania umożliwiające kompleksowe przeprowadzanie tych kontroli i nadzoru. Każdy organ, który się tym zajmie, ma analizować ryzyko i szybko działać. Tylko wówczas możemy mówić o skuteczności.

Wreszcie w sprawozdaniu stwierdza się także, że należy pilnie wprowadzić system nadzoru, w tym system sankcji, nad finansowaniem proliferacji. Trzeba prowadzić dalsze działania uświadamiające w celu zwiększenia wiedzy oraz zrozumienia niektórych organów i podmiotów sektora prywatnego na temat ich odpowiednich obowiązków.

– Działalność na tym polu nie znosi próżni – mówi „Rzeczpospolitej" Paweł Jachim, ekspert pracujący nad skutecznym systemem monitoringu transakcji. I dodaje, że na żądanie generalnego inspektora informacji finansowej instytucje obowiązane blokują rachunki i wstrzymują transakcje oraz przekazują lub udostępniają mu posiadane informacje i dokumenty. Wstrzymywania transakcji lub blokady rachunku dokonują one również na podstawie stosownego postanowienia prokuratora.