Z danych rządu wynika, że w Polsce działa ponad 1300 sieci franczyzowych i 80 tys. franczyzobiorców. Franczyzobiorcy to zwykle drobni przedsiębiorcy. A franczyzodawcy – podmioty silniejsze, mające nie tylko wiedzę, doświadczenie i sieć dystrybucji, ale też odpowiednie zasoby kapitałowe i wsparcie prawników. Niektóre wykorzystują swoją pozycję i proponują umowy, które są niekorzystne dla franczyzobiorców, gdyż przerzucają na nich nieproporcjonalnie dużą odpowiedzialność.
Ustawową regulację relacji franczyzodawca – franczyzobiorca MS zapowiedziało już dwa lata temu. Nie powiodły się bowiem próby stworzenia wspólnego dla całej branży franczyzowej Kodeksu Dobrych Praktyk, opracowanego z inicjatywy Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców. Projekt w ministerstwie sprawiedliwości przygotowuje zespół ekspercki złożony z legislatorów, prawników i ekspertów z zakresu prawa gospodarczego, powołany przez ministra sprawiedliwości.