Aktualizacja: 18.07.2021 11:17 Publikacja: 18.07.2021 00:01
Foto: AdobeStock
Konieczność ponoszenia dodatkowych opłat nie zawsze spotyka się ze zrozumieniem obywateli, np. właścicieli nieruchomości. I trudno się dziwić, że często nie zgadzając się z ich wysokością, kwestionują ją. Urzędnicy muszą o tym pamiętać i dołożyć staranności przy rozstrzyganiu takich sporów. Tak wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 7 lipca 2021 r.
Spór zaczął się w sierpniu 2020 r., gdy prezydenta miasta ustalił właścicielowi nieruchomości jednorazową opłatę z tytułu wzrostu jej wartości na skutek uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, tzw. opłatę planistyczną. Z ustaleń wynikało, że plan dla osiedla mieszkaniowego został uchwalony w maju 2017 r., a działka została sprzedana pod koniec 2019 r. Z wykonanego przez rzeczoznawcę operatu szacunkowego jednoznacznie zaś wynikało, że wartość nieruchomości wzrosła na skutek uchwalenia planu miejscowego. Urzędnicy podkreślali, że przedłożony operat szacunkowy został skontrolowany pod względem składu, zawartości i prawidłowości zapisów.
Spadkobiercy, który obejmuje po zmarłym wszelkie prawa i obowiązki związane z tzw. ulgą mieszkaniową, przysługują ich maksymalnie ukształtowane ekspektatywy.
Od sierpnia zeszłego roku samodzielny lokal nie może mieć mniej niż 25 mkw. Kluczowa jest data wydania pozwolenia na budowę.
Za brak sporządzenia sprawozdania albo przedstawienie w nim nierzetelnych danych prezesowi może grozić grzywna lub więzienie. Może też zapłacić spółce odszkodowanie.
W marcu 2025 r. właściciele warszawskich nieruchomości dowiedzą się, czy projektowany plan ogólny ogranicza możliwości ich zabudowy. Podobnie może być w innych gminach. Czy jeśli w wyniku uchwalenia planu ogólnego, grunty stracą na wartości, właściciele będą mieli prawo do odszkodowania?
Metod ustalania wartości nieruchomości jest wiele. Najczęściej stosuje się podejście porównawcze.
Wyniki badań pokazują, że Polacy oczekują pełnej transparentności wydatków publicznych. Aż 97 proc. uważa, że faktury i umowy powinny być w pełni jawne. Tymczasem Centralny Rejestr Umów, który miał ułatwić walkę z korupcją, wpadł w poślizg.
Ustalenie, komu przysługuje przymiot strony w postępowaniu administracyjnym, wciąż pozostaje jednym z najbardziej problematycznych aspektów tego postępowania, mimo licznych wypowiedzi sądów administracyjnych oraz przedstawicieli nauki na ten temat.
Komisja ds. Pegasusa to nieuprawnione zgromadzenie posłów. Moje stawiennictwo na jej posiedzeniu stanowiłoby oczywiste złamanie prawa – mówi „Rz” Bogdan Święczkowski, prezes TK. I przypomina Donaldowi Tuskowi, że uporczywe niepublikowanie wyroków Trybunału stanowi delikt konstytucyjny oraz może wypełniać znamiona czynu zabronionego.
Zbyt szeroko sformułowane strefy nie chronią przestrzeni, a ich nadmierna szczegółowość blokuje inwestycje.
Kodeks postępowania administracyjnego umożliwia stronie zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję, ale… po spełnieniu warunków.
Choć procedura administracyjna wyraźnie nie wyodrębnia postępowania między postępowaniem rozpoznawczym a postępowaniem odwoławczym, to koniecznie należy zwrócić uwagę na postępowanie międzyinstancyjne. Działania procesowe podejmowane na tym etapie mogą wpłynąć na bieg całego postępowania.
Nowelizacja prawa lotniczego uchyla obowiązek uchwalenia planów miejscowych dla terenów objętych planem generalnym lotniska Chopina.
Symboliczna jest przewaga uczestników Panelu Ekonomistów „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”, którzy ocenili, że RPP powinna obniżyć stopy procentowe jeszcze w pierwszej połowie 2025 r. Niemniej nie brak i głosów sugerujących, że polityka pieniężna w Polsce jest zbyt luźna.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas