Reklama
Rozwiń
Reklama

Ciemna strona przepisów o bezpośredniej zapłacie podwykonawcy

Nie negując postulatu ochrony podwykonawców, wykładnia prawa nie powinna być dokonywana w taki sposób, aby podmioty prawa cywilnego czynić odpowiedzialnymi za zobowiązania wynikające ze stosunków prawnych, w których nie uczestniczą.

Aktualizacja: 08.09.2021 15:57 Publikacja: 08.09.2021 11:57

Ciemna strona przepisów o bezpośredniej zapłacie podwykonawcy

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Obowiązujące od początku br. nowe prawo zamówień publicznych (nowe p.z.p.) w zasadzie bez zmian przejęło rozwiązania mające chronić podwykonawców biorących udział w realizacji zamówienia na roboty budowlane obowiązujące na gruncie poprzednio obowiązującej ustawy – Prawo zamówień publicznych z 2004 r. (stare p.z.p.). Analogicznie jak w poprzednim stanie prawnym zasadniczym instrumentem ochrony podwykonawców jest dokonanie przez zamawiającego bezpośredniej zapłaty podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom biorącym udział w realizacji robót (art. 465 ust. 1 nowego p.z.p.) w przypadku stwierdzenia braku dokonania takiej zapłaty przez wykonawcę.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Administracja
Teresa Siudem: Kreatywność w urzędzie też jest potrzebna
Materiał Promocyjny
Twoja gwiazda bliżej niż myślisz — Mercedes Van ProCenter
Administracja
Urzędnik-innowator w administracji publicznej
Administracja
Czy zmiany organizacyjne w samorządzie mają wpływ na sytuację pracowników?
Administracja
Gmina nie może ograniczyć czasowo pomocy dla kotów
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępcy zwiększają skalę ataków na urządzenia końcowe – komputery i smartfony
Administracja
Wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK składa się danemu pracodawcy tylko raz
Reklama
Reklama