Analizę podanego zapytania warto poprzedzić odniesieniem się do regulacji prawnych ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.), które dotyczą m.in. podatku od nieruchomości. Z art. 5 tej ustawy wynika, że rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie maksymalnych progów dla gruntów, budynków i budowli. Wskazana regulacja stanowi podstawę prawną dla rady gminy do wprowadzenia stawek w ww. zakresie przedmiotowym. Warto jednocześnie wskazać, że zgodnie z art. 1c ww. ustawy - organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w niniejszej ustawie jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Ten organ jest również uprawniony w szczególności do stosowania różnych ulg w spłacie podatku czy zaległości podatkowej. Założenie to ma normatywną podstawę w regulacjach prawnych ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540). Z punktu widzenia podanego zapytania kluczowe znaczenie mają zaś art. 67a i art. 67b tej ustawy. Z pierwszego z artykułów wynika, że: