Aktualizacja: 04.10.2021 12:37 Publikacja: 04.10.2021 12:30
Foto: Adobe Stock
Analizę podanego zapytania warto poprzedzić odniesieniem się do regulacji prawnych ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 1170 ze zm.), które dotyczą m.in. podatku od nieruchomości. Z art. 5 tej ustawy wynika, że rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie maksymalnych progów dla gruntów, budynków i budowli. Wskazana regulacja stanowi podstawę prawną dla rady gminy do wprowadzenia stawek w ww. zakresie przedmiotowym. Warto jednocześnie wskazać, że zgodnie z art. 1c ww. ustawy - organem podatkowym właściwym w sprawach podatków i opłat unormowanych w niniejszej ustawie jest wójt (burmistrz, prezydent miasta). Ten organ jest również uprawniony w szczególności do stosowania różnych ulg w spłacie podatku czy zaległości podatkowej. Założenie to ma normatywną podstawę w regulacjach prawnych ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540). Z punktu widzenia podanego zapytania kluczowe znaczenie mają zaś art. 67a i art. 67b tej ustawy. Z pierwszego z artykułów wynika, że:
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas