Aktualizacja: 15.11.2021 07:30 Publikacja: 15.11.2021 14:17
Foto: Adobe Stock
Pod rządami poprzednio obowiązującej ustawy była to kwota stanowiąca 10 proc. ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Aktualnie wysokość ta wynosi 5 proc. i tylko wyjątkowo może zostać zwiększona. Potwierdza to także najnowsze orzecznictwo KIO.
W myśl art. 452 ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 19 września 2019 r. (dalej: „nowe Pzp"), obowiązującego od 1 stycznia 2021 r., zabezpieczenie ustala się w wysokości nieprzekraczającej 5 proc. ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy. Zabezpieczenie można ustalić w wysokości większej niż 5 proc., nie większej jednak niż 10 proc. ceny całkowitej podanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającego wynikającego z umowy, jeżeli jest to uzasadnione przedmiotem zamówienia lub wystąpieniem ryzyka związanego z realizacją zamówienia, co zamawiający opisał w SWZ lub innych dokumentach zamówienia.
W najnowszym numerze dodatku „Administracja” tradycyjnie poświęcamy sporo miejsca funkcjonowaniu spółek komunalnych i ich organów.
Nieprzyjęcie planu ogólnego do 2026 r. oznacza dla gminy poważne konsekwencje.
W ostatnim roku weszły w życie istotne zamiany w zakresie czasu pracy, jego rozliczania i wynagradzania w korpusie służby cywilnej.
Rada nadzorcza w spółce z o. o. z udziałem jednostki samorządu terytorialnego działa przede wszystkim w ramach posiedzeń. Powinny się one obywać nie rzadziej niż raz w każdym kwartale roku obrotowego.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Instytucja wyłączenia dostępu do akt sprawy podatkowej nie służy eliminowaniu z nich zbędnych dokumentów, czyli takich, które nie mają znaczenia dla jej wyjaśnienia.
Zielone Orły „Rzeczpospolitej” to nagroda dla tych, którzy chcą dbać o czyste środowisko i zieloną transformację na różnych poziomach – na poziomie gospodarczym, samorządowym, organizacji pozarządowych – mówił Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, podczas rozdania nagród dla najbardziej zasłużonych w obszarze ekologii osób, organizacji i firm.
Kancelaria Premiera kupuje profesjonalną zamiatarkę w cenie ekskluzywnej limuzyny – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Opozycja pyta, czy nie dałoby się tam posprzątać taniej.
Błędy w szacowaniu wartości zamówień lub ich niezasadny podział przez beneficjentów mogą skutkować nałożeniem korekty finansowej. Jakich zasad należy przestrzegać i jakich błędów unikać, by prawidłowo rozliczyć dofinansowanie?
Zamówienia publiczne na rynku IT ze względu na jego specyfikę nie są łatwe. Jak się do tego przygotować?
Wystąpienie przesłanek wykluczenia nie przesądza o wykluczeniu wykonawcy z postępowania o zamówienie publiczne. Przed podjęciem takiej decyzji zamawiający powinien przeprowadzić tzw. dwustopniowy „test proporcjonalności”.
Wojsko nie zareklamowało zimowych butów, ale prokurator wojskowy oskarżył producenta o oszustwo na gigantyczną kwotę. Sąd Okręgowy w Krakowie oczyścił go teraz z zarzutów.
Z prawdziwą satysfakcją oddaję w Państwa ręce najnowsze wydanie dodatku „Administracja”. W tym wydaniu Państwa szczególnej uwadze chciałbym polecić ważne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE), które może zmienić sposób myślenia o odszkodowaniach w zamówieniach publicznych.
Najnowsze orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) otwiera wykonawcom nową drogę do dochodzenia odszkodowań od zamawiających w przypadku utraty szansy na uzyskanie zamówienia publicznego.
Podwykonawstwo całości zamówienia w prawie zamówień publicznych nie jest dopuszczalne - powierzyć można wykonanie części zamówienia. A co mówi orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas