Aktualizacja: 29.11.2021 07:16 Publikacja: 29.11.2021 14:21
Foto: Adobe Stock
Głównymi instrumentami planowania przestrzennego na szczeblu gminnym są studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Studium jest aktem planistycznym o charakterze wewnętrznym – jego postanowienia nie wiążą jednostek nie podległych organizacyjnie gminie i nie wpływają na możliwość zagospodarowania danego terenu. Każda gmina musi obowiązkowo uchwalić studium dla całego swojego terenu. Artykuł 9 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 741 z późn. zm; dalej: u.p.z.p.) wprost stanowi, że studium nie jest aktem prawa miejscowego.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
To, czy sprzedaż nieruchomości powinna zostać zaraportowana dla celów podatku VAT, zależy od konkretnej sytuacji. Podejście do tego zagadnienia zostało także ukształtowane w krajowej praktyce interpretacyjnej.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Rada gminy dysponuje znacznym zakresem samodzielności przy określaniu zasad wypłaty diet dla sołtysów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej jako podmiot wypłacający gratyfikację pieniężną w związku z nadaniem tytułu honorowego profesora oświaty musi sporządzić i przesłać informację PIT-11 podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu. Jakie obowiązki ma pracodawca?
Wójt gminy nie ma kompetencji do określania i przyznawania dodatków motywacyjnych dla nauczycieli, których przełożonym jest dyrektor szkoły.
Każdy zapis w programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt musi wynikać z przepisu. W praktyce większość uchwał w sprawie przyjęcia programu dotknięta jest wadami, które mogą skutkować ich bezwzględną nieważnością – wyjaśnia dr Emil Kruk z Wydziału Prawa i Administracji UMCS w Lublinie.
Korzystając z ustawowego wyjątku, burmistrz przed wydaniem zarządzenia o powierzeniu stanowiska dyrektora szkoły musi uzyskać porozumienie z kuratorem oświaty. Inaczej zarządzenie może zostać unieważnione.
Rada gminy sama nie może uwzględnić skargi do sądu administracyjnego na własny akt prawa miejscowego, bo oznacza to stwierdzenie jego nieważności. A rada takiej kompetencji nie posiada.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas