Żądanie udostępnienia danych dotyczących zatrudnienia 640 pracowników urzędu miasta w formie tabeli zawierającej: nazwę wydziału, stanowisko, wynagrodzenie i kwoty wszystkich otrzymywanych dodatków wymaga uzasadnienia. To informacja przetworzona. Związek zawodowy, który domagał się jej udostępnienia, powinien więc wykazać, że jest ona ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców, ale również to, że jej uzyskanie stwarza realną możliwość wykorzystania danych dla poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego. Takie jest sedno Wyroku Sądu Administracyjnego w Olsztynie.

Czytaj także: Koronawirus: cięcia pensji urzędników na finansowanie kryzysu

Związkowcy uważali, że wypełnienie tabeli to proste czynności kancelaryjno-biurowe o charakterze technicznym, polegające na odszukaniu dokumentów i spisaniu danych objętych wnioskiem. Nie prosili też o podanie danych osobowych.

Prezydent miasta odmówił im jednak. Nie miał wątpliwości, że wniosek dotyczy tzw. informacji publicznej przetworzonej, a jej udostępnianie miało służyć wyłącznie załatwieniu potrzeb członków związku zawodowego. Uzasadnił, że w art. 28 ustawy o związkach zawodowych prawodawca wyraźnie przewidział uprawnienie związków do uzyskania informacji na temat wynagrodzeń. Dotyczy ono jednak jedynie zasad wynagradzania, a nie szczegółowych informacji dotyczących wysokości wynagrodzeń. Prawodawca najwyraźniej uznał, że interes społeczny jest wystarczająco realizowany przez dostęp wynikający z ustawy.

Związkowcy zaskarżyli decyzję. Sąd podzielił jednak stanowisko prezydenta, że żądane dane w formie tabeli to informacja publiczna przetworzona. To bowiem taka informacja, która w chwili złożenia wniosku nie istnieje w kształcie objętym wnioskiem. Niezbędnym warunkiem jej wytworzenia jest przeprowadzenie czynności analitycznych, organizacyjnych i intelektualnych w oparciu o posiadane informacje proste. Informacja taka jest więc wynikiem ponadstandardowego nakładu pracy, wymagającej użycia dodatkowych sił i środków oraz zaangażowania. Jest przygotowywana specjalnie dla wnioskodawcy, wedle wskazanych przez niego kryteriów. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych suma informacji prostych, w zależności od czasochłonności jej pozyskania i liczby zaangażowanych pracowników, może być potraktowana jako informacja przetworzona.

Żądając takiej informacji związek zawodowy powinien więc wykazać, że dotyczy ona sprawy szczególnie istotnej dla interesu publicznego czyli takiej, która w istotnym zakresie wpływa lub może wpływać na wykonywanie przez podmioty władzy publicznej ich uprawnień i obowiązków. Skarżący nie spełnił tego warunku. Sąd oddalił więc skargę związkowców.

Sygnatura akt: II SA/Ol 938/20