Aktualizacja: 05.11.2024 00:55 Publikacja: 05.04.2023 10:56
Foto: Adobe Stock
Na podstawie art. 1 pkt 5 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (DzU z 2018 r., poz. 130 z późn. zm.) do ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (DzU z 2023 r., poz. 40; dalej: u.s.g.) został dodany art. 18b, zgodnie z którym rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, wnioski oraz petycje składane przez obywateli i w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji. W skład tej komisji wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych, którzy pełnią funkcje przewodniczących i wiceprzewodniczących rady gminy. Zasady i tryb działania komisji skarg, wniosków i petycji określa statut gminy.
W najnowszym numerze dodatku „Administracja” sporo miejsca poświęcamy tematyce funkcjonowania spółek komunalnych.
Eksperci od handlu wskazują, że coraz popularniejszy wśród konsumentów w Polsce staje się trend kupowania z odroczonymi płatnościami.
W wyniku zmiany przepisów rada nadzorcza w spółce komunalnej uzyskała bardzo skuteczne narzędzie do realizowania swoich zadań.
Ocena podwójnej roli samorządu jako organu interpretacyjnego oraz wnioskującego o jej wydanie nie jest jednoznaczna i wywołuje wątpliwości.
Samo posiadanie przez gminę statusu podatnika podatku od nieruchomości, nie daje jej legitymacji do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na interpretację indywidualną, którą wydał dla niej jej organ wykonawczy.
Mobilna Sieć T-Mobile w Polsce w 2024 roku została uznana za najlepszą pod względem prędkości i niezawodności przez międzynarodową firmę Ookla.
Sąd Najwyższy stosuje prymat dyrektyw wykładni celowościowej w stosunku do przepisów regulujących obowiązek zawierania umów o odprowadzanie ścieków przez spółkę komunalną.
W najnowszym numerze dodatku „Administracja” sporo miejsca poświęcamy tematyce funkcjonowania spółek komunalnych.
Ocena podwójnej roli samorządu jako organu interpretacyjnego oraz wnioskującego o jej wydanie nie jest jednoznaczna i wywołuje wątpliwości.
Rozwiązanie małżeństwa ma zarówno skutki osobowe, jak i majątkowe. Dlatego ustawodawca zdecyduje, kto poza sędzią może udzielić rozwodu.
Samo posiadanie przez gminę statusu podatnika podatku od nieruchomości, nie daje jej legitymacji do wniesienia skargi do sądu administracyjnego na interpretację indywidualną, którą wydał dla niej jej organ wykonawczy.
Kary umowne są bardzo przydatnym rozwiązaniem. Oczywiście pod jednym warunkiem: muszą być zastrzegane w sposób racjonalny. Przy czym racjonalizm zastrzegającego polega zarówno na właściwym wyborze karanych czynności lub zaniechań dłużnika, jak i na ustalaniu kar we właściwej wysokości.
Polityczno-kulturowe różnice determinują planowanie przestrzenne i ochronę klimatu w poszczególnych państwach. Zawsze jednak występują też podobieństwa.
O ile sama idea ograniczenia obciążeń biurokratycznych zarówno po stronie zamawiającego, jak i wykonawców jest słuszna, o tyle powinno się to odbywać przy poszanowaniu roli, jaką regulacje dotyczące zamówień publicznych przypisują wszystkim uczestnikom procesu ich udzielania.
Gminy otrzymają więcej pieniędzy na segregację i likwidację toksycznych odpadów – wynika z projektu ustawy przygotowanego przez resort klimatu i środowiska. Na ważną zmianę mogą też liczyć przedsiębiorcy z branży budowlanej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas