Funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego (JST), a także jednostek organizacyjnych pozostających w ich strukturach często zależne jest od zaciągania różnego rodzaju zobowiązań. Chodzi tu jednak nie tylko o zobowiązania typowe, jak pożyczka czy kredyt, ale również o inne zobowiązania cywilnoprawne, w tym związane np. z zapewnieniem floty pojazdów do wykonywania zadań ustawowych w zakresie szeroko pojętej gospodarki komunalnej.
Poruszoną tematykę warto zapoczątkować od przypomnienia, że na JST spoczywa obowiązek wykonywania tzw. zadań własnych, których katalog określa w ogólny sposób art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. DzU z 2024 r. poz. 1465 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz; utrzymywanie zieleni gminnej i zadrzewień oraz cmentarzy gminnych.