Aktualizacja: 02.06.2021 10:59 Publikacja: 02.06.2021 00:01
Foto: Adobe Stock
Nowa ustawa z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2019 ze zm. – dalej npzp) przejęła w postaci niemal niezmienionej regulację podwykonawstwa z poprzednio obowiązującego prawa zamówień publicznych z 2004 r.
Analogie dotyczą samej definicji umowy o podwykonawstwo, przepisów określających zasady zawierania umów o podwykonawstwo, instytucji bezpośredniej zapłaty podwykonawcy, obowiązku wprowadzenia do umowy w sprawie zamówienia publicznego katalogu kar umownych sankcjonujących naruszenia obowiązków wykonawcy (generalnego) związanych z podwykonawstwem czy też prawa do odstąpienia od umowy w sprawie zamówienia przez zamawiającego w przypadku wielokrotnego dokonywania bezpośredniej zapłaty podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy lub konieczność dokonania bezpośrednich zapłat na sumę większą niż 5 proc. wartości umowy. Nowe prawo zamówień publicznych wprowadza jednak kilka całkowicie nowych, ciekawych instytucji prawnych, mających na celu wzmocnienie pozycji prawnej podwykonawcy w stosunku do wykonawcy (generalnego).
Choć to rada gminy inicjuje założenie spółki komunalnej, późniejszy jej wpływ na działalność spółki jest ogranic...
Przepisy dają radnym uprawnienia informacyjne dotyczące spółek komunalnych. Czy to szansa na realną kontrolę i l...
Wynik rozpoznania zarzutu w sprawie egzekucji administracyjnej ma bezpośrednie przełożenie na badanie podstaw do...
Pozwolenia na budowę i konserwatorskie nie mogą zastąpić nakazu konserwatorskiego, bo udzielają one jedynie „pra...
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Prawidłowość i jakość sporządzonej opinii oraz kompetencje merytoryczne, wykształcenie czy posiadanie wiedzy spe...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas