RODO na święta

Za dużo informacji dot. danych osobowych spowodowało, że listy do Mikołaja nie wiszą na miejskiej choince.

Publikacja: 19.12.2023 02:00

RODO na święta

Foto: Adobe Stock

W bawarskim miasteczku Roth od niepamiętnych czasów dzieci piszą listy do Świętego Mikołaja i wieszają je na choince w centrum miasta. Listy jak to listy: zawierają dane osobowe nadawcy, zapewne też adresata (choć czy Święty Mikołaj ma dane osobowe, to już odrębny problem), opisują wymarzone prezenty, może czasem też zawierają jakieś historie z życia dzieci – a nie daj Boże, że dziecko np. postanowiło napisać do Świętego, że złamało nogę, więc zasługuje na większy prezent, to mamy też dane szczególnych kategorii. Słowem, takie listy to kopalnia danych osobowych. I być może właśnie troska o te dane kierowała władzami Roth, które w 2018 roku… zabroniły dzieciom wieszania listów na miejskiej choince, „bo RODO”. Biedne dzieci, które już w wieku kilku lat zaczynały żyć w przeświadczeniu, że całe zło tego świata ma na imię RODO (OK, dla nich to „Datenschutz-Grundverordnung”). Na szczęście sprawą zainteresowała się Komisja Europejska, która wytłumaczyła włodarzom Roth, że Święty Mikołaj ma prawo przetwarzać dane osobowe dzieci celem dostarczenia im prezentów, oczywiście pod warunkiem że ich rodzice nie mają nic przeciwko. W 2018 r. Komisja Europejska uratowała święta w bawarskim Roth – a jak patrzymy na to dzisiaj, z perspektywy kilku lat, gdy okres największych błędów i wypaczeń w stosowaniu RODO mamy już za sobą?

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Do kryzysu warto się przygotować
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Biznes
AI może pomóc w sporach prawnoautorskich
Biznes
Spółka komandytowa – w teorii i w praktyce
Biznes
Kiedy grupowa polisa generuje przychód u pracownika
Materiał Promocyjny
Najszybszy internet domowy, ale także mobilny
Biznes
Władza i odpowiedzialność muszą iść w parze
Materiał Promocyjny
Polscy przedsiębiorcy coraz częściej ubezpieczeni