Reklama
Rozwiń
Reklama

Odpowiedzialność sprzedającego w transakcjach M&A

W naszej praktyce często spotykamy się z pytaniami – zarówno ze strony sprzedawców, jak i ze strony kupującego – jak w transakcji M&A kształtuje się odpowiedzialność sprzedawcy i jakie roszczenia względem sprzedawcy może podnosić kupujący?

Publikacja: 07.06.2024 04:30

Odpowiedzialność sprzedającego w transakcjach M&A

Foto: Adobe Stock

Umowy zawierane w transakcjach M&A najczęściej mają charakter umów sprzedaży (chociaż możliwe są też inne struktury, np. objęcie akcji lub udziałów w spółce, czy też oparte na połączeniu spółek). Wydaje się więc, że właściwą odpowiedzią na powyższe pytanie jest, że sprzedawca odpowiada wobec kupującego na zasadach przewidzianych w kodeksie cywilnym zgodnie z przepisami regulującymi umowę sprzedaży. Sprawa jednak nie jest tak prosta. Umowy w transakcjach M&A charakteryzują się znacznie wyższym stopniem skomplikowania niż „zwykłe” umowy sprzedaży. Co więcej, w większości takich umów strony wyłączają kodeksowe zasady odpowiedzialności oparte na rękojmi za wady. W praktyce miejsce zasad kodeksowych zajmują instytucje oparte na dorobku praktyki common law. Sprawia to, że do umów transakcyjnych, podlegających prawu polskiemu zostały wprowadzone konstrukcje utworzone dla tego typu umów w krajach anglosaskich. Są to różnego rodzaju umowy gwarancyjne, które mają chronić kupującego przed wadami lub utratą wartości nabytego przedsiębiorstwa. Podstawą wprowadzenia tego typu klauzul do polskich umów jest swoboda kontraktowania wyrażona w artykule 3531 kodeksu cywilnego.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Agenci AI to zagrożnienie dla firm. Skutki decyzji maszyn bez ludzi mogą być katastrofalne
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Biznes
Teresa Siudem: Sukcesja po śmierci przedsiębiorcy
Biznes
Testament przedsiębiorcy – 10 wskazówek, które pozwolą uniknąć błędów
Biznes
Jak wykorzystać depozyt notarialny w transakcjach M&A?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Jak stworzyć ogólne warunki umów, by wspierały biznes?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama