1 czerwca br. weszła w życie nowa ustawa regulująca zatrudnianie cudzoziemców. Proces legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – od złożenia wniosku – po wydanie decyzji odbywa się teraz za pośrednictwem portalu praca.gov.pl. System ten integruje dane z ZUS oraz Straży Granicznej. Wszystkie dokumenty i wnioski muszą być składane wyłącznie w formie elektronicznej. Dzięki temu, zarówno pracodawcy, jak i cudzoziemcy będą mogli na bieżąco monitorować status sprawy.

Cudzoziemcom przebywającym w Polsce na podstawie wiz wydanych w celach innych niż praca (np. turystycznych, studenckich, udziału w imprezach sportowych) lub wiz Schengen trudniej będzie podjąć legalnie pracę. Muszą oni posiadać dodatkowe zezwolenia lub uprawnienia do zatrudnienia, takie jak zezwolenie na pracę lub zarejestrowane oświadczenie o powierzeniu wykonywania pracy.

Ustawa nakłada również obowiązki na pracodawców, którzy zobowiązani są do przesyłania kopii umów o pracę z cudzoziemcami do odpowiednich urzędów przed rozpoczęciem zatrudnienia. Muszą także informować o rozpoczęciu pracy przez cudzoziemca, niepodjęciu przez niego pracy lub o wcześniejszym zakończeniu zatrudnienia.

Jakie jeszcze obowiązki nowa ustawa nakłada na pracodawców? Piszemy o tym w „Tygodniku Przedsiębiorców”. Zapraszam do lektury.