Czy można wykorzystać firmowe zdjęcia na prywatnych kontach w social mediach?

- Czy pracodawca może żądać zwrotu kosztów przeprowadzenia profesjonalnej sesji fotograficznej, po zakończeniu współpracy z pracownikiem, w związku z wykorzystywaniem przez niego fotografii z tej sesji na prywatnym profilu w social mediach?

Aktualizacja: 14.03.2021 14:07 Publikacja: 13.03.2021 23:01

Czy można wykorzystać firmowe zdjęcia na prywatnych kontach w social mediach?

Foto: Adobe Stock

Zdjęcia pracowników robione podczas sesji korporacyjnych są częstą praktyką promowania działalności firmy na przykład na stronie internetowej pracodawcy. Takie zdjęcie można uznać za utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i z tego względu osoba zlecająca taką sesję, w tym przypadku pracodawca, w praktyce powinien zawrzeć z twórcą, czyli fotografem umowę przenoszącą autorskie prawa majątkowe. W ten sposób twórca przenosi na nabywcę autorskie prawa majątkowe do stworzonego przez siebie dzieła, w tym prawo korzystania i rozporządzania nim. Zakres tych praw wynikać będzie bezpośrednio z treści umowy. Należy podkreślić, że dla ważności takiej umowy przenoszącej prawa autorskie wymagana jest forma pisemna, o czym w praktyce bardzo często podmioty zlecające profesjonalną sesję zdjęciową zapominają.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak powstrzymać nieuczciwą konkurencję?
Biznes
Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?
Biznes
Distressed M&A – przejęcia firm w trudnej sytuacji na polskim rynku
Biznes
Wyposażenie mieszkania w kosztach? Jest to możliwe
Biznes
Raportowanie niefinansowe – nowe obowiązki małych i średnich firm