Wypadek przy pracy może słono kosztować firmę

Za skutki wypadku przy pracy niejednokrotnie musi płacić pracodawca. Poszkodowany lub jego rodzina mogą żądać od firmy m.in. odszkodowania, zadośćuczynienia czy renty.

Publikacja: 29.12.2021 14:07

Wypadek przy pracy może słono kosztować firmę

Foto: Adobe Stock

Wypadek przy pracy to z perspektywy przedsiębiorcy nie tylko obowiązki organizacyjne związane z postępowaniem powypadkowym. To również ryzyko odpowiedzialności finansowej. Poszkodowany pracownik może bowiem domagać się wypłacenia mu różnego rodzaju świadczeń. Podobne uprawnienia ma rodzina osoby zmarłej z powodu wypadku przy pracy.

Świadczenia związane z wypadkiem przy pracy w pierwszej kolejności pochodzą z ZUS. Jest to np. jednorazowe odszkodowanie czy renta z tytułu niezdolności do pracy. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że poszkodowany pracownik (lub rodzina pracownika zmarłego w rezultacie wypadku przy pracy) domaga się zapłaty świadczeń nie od ZUS, lecz od pracodawcy. Są to m.in. odszkodowania, zadośćuczynienia pieniężne i renty.

Pozostało 94% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Kadry i Płace
Joanna Kalinowska: Koklusz, odra i covid milsze od szczepionki?
Kadry i Płace
Akta pracownicze. Czy i jak przejść z wersji papierowej na elektroniczną?
Kadry i Płace
PFRON. Od kiedy wyższe dopłaty do pensji niepełnosprawnych?
Kadry i Płace
Czy szef może zmusić pracownika do zaszczepienia się?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kadry i Płace
Sygnaliści. Co musi zawierać informacja zwrotna?