Pracodawca nie może biernie przyglądać się mobbingowi

Następcze działania pracodawcy, podejmowane po stwierdzeniu zachowań współpracowników o charakterze mobbingowym, które nie przyniosły realnych efektów, nie zwolnią go z odpowiedzialności za te zachowania, jeśli nie podejmował żadnych działań zapobiegawczych.

Publikacja: 11.05.2022 16:36

Pracodawca nie może biernie przyglądać się mobbingowi

Foto: Adobe Stock

Sprawa, w której pracodawca nieprawidłowo reagował na mobbingowe działania współpracowników, dotyczyła pracownicy świadczącej pracę w teatrze na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony na stanowisku rzemieślnika teatralnego malarza. Do jej głównych obowiązków należało wykonywanie powierzonych elementów dekoracyjnych i ich montaż. W początkowym okresie jej relacje ze współpracownikami układały się dobrze, z czasem jednak uległy pogorszeniu. Często zdarzały się zaczepki, wyśmiewanie i żarty z niej. Przed odejściem z pracy te zdarzenia miały miejsce regularnie. Początkowo zachowania pracowników malarni miały charakter prześmiewczy, ale później przeszły w agresję. Dopuszczali się oni działań mobbingowych wobec pracownicy niszcząc jej jedzenie czy rekwizyty do pracy, ale też wyśmiewali jej wykształcenie. Ponadto sąd ustalił, że pracownica była molestowana przez dotykanie i poklepywanie po pośladkach, choć nie wyrażała na to zgody.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Przyzwolenie na pracę po godzinach
Kadry i Płace
Sobota przy biurku, niedziela z laptopem. Jak zrekompensować pracę w dni wolne?
Kadry i Płace
Jak oddać wolne za święto wypadające w sobotę?
Kadry i Płace
Kiedy ZUS może zakwestionować wysokość pensji pracownika?
Kadry i Płace
Jak rozpocząć współpracę z freelancerem?