Reklama

Procedury płacowe mają przeciwdziałać dyskryminacji

Pracodawcy będą zobowiązani do udostępniania pracownikom kryteriów stosowanych do określenia wynagrodzeń, ich poziomów oraz progresji. Kryteria te mają być obiektywne i neutralne pod względem płci.

Publikacja: 14.03.2024 02:00

Procedury płacowe mają przeciwdziałać dyskryminacji

Foto: Adobe Stock

Jawność polityk płacowych należy obecnie do rzadkości. Pracodawcy niechętnie decydują się na takie ujawnienie z kilku przyczyn. Przejrzyste i jawne procedury wynagradzania mogą uwidocznić istniejące rozbieżności w płacach, które jedocześnie są ciężkie do uzasadnienia osiągnięciami i kwalifikacjami pracowników otrzymujących wyższe wynagrodzenie.

Ujawnienie dyskryminujących polityk wynagradzania może spowodować efekt domina. Pracownicy, którzy zarabiają poniżej stawki wynikającej z ich osobistego zaszeregowania, będą mogli wystąpić z wnioskiem o otrzymanie podwyżki, a jej odmowa może wpłynąć na mniejsze zaangażowanie pracownika w wykonywane obowiązki i tym samym na niższą efektywność. Ujawnienie polityki wynagrodzeń może być trudne szczególnie dla mniejszych przedsiębiorców, którzy ze względu na niższe obroty oferują wynagrodzenie poniżej rynkowego.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama