Czy pracownik może wycofać się z zawartego porozumienia?

Czy dopuszczalne jest podpisanie porozumienia z pracodawcą, skorzystanie z przysługujących z tego tytułu świadczeń, a następnie złożenie oświadczenia o uchyleniu się od skutków prawnych?

Publikacja: 03.04.2025 04:40

Czy pracownik może wycofać się z zawartego porozumienia?

Foto: Adobe Stock

Wzrasta liczba przypadków, w których pracownicy próbują uchylić się od skutków złożonych przez siebie oświadczeń woli, wskazując że zostały złożone wadliwie. Co więcej, niekiedy podejmują przy tym świadome działania na niekorzyść pracodawcy, deklarując wycofanie swojego oświadczenia, ale nie zwracając otrzymanych świadczeń – nawet jeśli narusza to postanowienia porozumienia. Czy jest to prawnie dopuszczalne? Czy pracownik może zawrzeć porozumienie z pracodawcą, a następnie jednostronnie uchylić się od jego skutków, twierdząc, że odwołuje swoje oświadczenie? Zasadniczo – nie. Istnieją jednak wyjątki od tej reguły.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Przyzwolenie na pracę po godzinach
Kadry i Płace
Sobota przy biurku, niedziela z laptopem. Jak zrekompensować pracę w dni wolne?
Kadry i Płace
Jak oddać wolne za święto wypadające w sobotę?
Kadry i Płace
Kiedy ZUS może zakwestionować wysokość pensji pracownika?
Kadry i Płace
Jak rozpocząć współpracę z freelancerem?