Aktualizacja: 21.05.2025 11:37 Publikacja: 17.04.2025 05:55
Praca w dni wolne jest ściśle uregulowana i wymaga właściwej kompensacji.
Foto: Adobe Stock
W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy, powszechnej pracy zdalnej i globalnego działania firm w różnych strefach czasowych, wykonywanie obowiązków zawodowych w dni wolne – w tym w niedziele i święta – przestaje być wyjątkiem, a staje się codziennością. Coraz więcej pracowników, czy to z wyboru, czy z konieczności narzuconej przez konkurencję, pozostaje dostępnych również poza standardowymi godzinami pracy. Sprawdzanie skrzynki mailowej i odpowiadanie na maile klienta stają się nawykiem, towarzyszącym także w dni wolne od pracy i w sytuacjach prywatnych. Ale jak długo taka dostępność po godzinach może być bezpieczna z punktu widzenia prawa pracy? Jak pokazują przepisy – niezbyt długo. Praca w dni wolne jest bowiem ściśle uregulowana i wymaga właściwej kompensacji. W przeciwnym razie może przynieść więcej szkody niż pożytku. Również dla pracodawcy.
Ustalenie zadań, których wykonanie w normalnym czasie pracy jest niemożliwe, jest równoznaczne ze zleceniem prac...
Wprowadzenie zadaniowego czasu pracy może być korzystne i dla pracodawcy, i dla pracowników. Konieczne jest jedn...
Redukcja tygodniowego wymiaru pracy do 35 godzin może pociągać za sobą konieczność renegocjacji układów zbiorowy...
Zastosowanie umowy zlecenia nie może być sposobem na obejście przepisów kodeksu pracy, m.in. dotyczących wypłaty...
Skutkiem śmierci etatowca jest wygaśnięcie stosunku pracy. Zdarzenie pociąga za sobą konieczność rozliczenia się...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas