Koronawirus: odpowiedzialność pracodawcy, który toleruje naruszenia zasad antyCOVID-owych

Pracodawca, który widzi uchybienia pracowników w stosowaniu środków ochrony przed zakażeniami i nie reaguje, nie uniknie odpowiedzialności zasłaniając się tym, że to pracownik naruszył zasady bezpieczeństwa.

Aktualizacja: 14.11.2020 08:03 Publikacja: 14.11.2020 00:01

Koronawirus: odpowiedzialność pracodawcy, który toleruje naruszenia zasad antyCOVID-owych

Foto: Adobe Stock

Oznaczenia DDM (dystans – dezynfekcja – maseczki) można spotkać w wielu firmach. Większość pracodawców zapewniło rekomendowane środki ochrony, poinstruowało pracowników o konieczności zachowania środków bezpieczeństwa, a nawet wdrożyło odpowiednie procedury. Niektórzy poszli krok dalej, dokonując ponownej oceny ryzyk zawodowych w miejscu pracy i informując pracowników o nowych zagrożeniach, które wiążą się z wykonywaniem obowiązków.

Takie działania to dopiero pierwszy krok, na którym nie kończą się obowiązki pracodawcy. Aby realnie wpłynęły one na zmniejszenie ryzyk w związku z potencjalnymi roszczeniami dotyczącymi zakażenia w miejscu pracy, pracodawca nie może na nich poprzestać. Bezwzględnym obowiązkiem pracodawcy jest bowiem zadbanie, aby pracownicy faktycznie stosowali się do wdrożonych zasad. Pracodawca, który widzi uchybienia i je toleruje, nie może uniknąć odpowiedzialności zasłaniając się tym, że to pracownik naruszył zasady bezpieczeństwa. Takie stanowisko jest ugruntowane w orzecznictwie sądów.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Kadry i Płace
Joanna Kalinowska: Koklusz, odra i covid milsze od szczepionki?
Kadry i Płace
Akta pracownicze. Czy i jak przejść z wersji papierowej na elektroniczną?
Kadry i Płace
PFRON. Od kiedy wyższe dopłaty do pensji niepełnosprawnych?
Kadry i Płace
Czy szef może zmusić pracownika do zaszczepienia się?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kadry i Płace
Sygnaliści. Co musi zawierać informacja zwrotna?