Aktualizacja: 15.01.2025 10:42 Publikacja: 30.12.2024 16:42
Foto: firma.rp.pl
Niejeden pracownik biurowy zaczął pracować zdalnie jeszcze przed pandemią. Rzadko jednak odbywało się to oficjalnie, chociażby z uwagi na przepisy regulujące tzw. telepracę, które weszły w życie ponad 17 lat temu, dokładnie 16 października 2007 roku. Ówczesne regulacje wymagały m.in. zawarcia oddzielnej umowy za zgodą pracownika, specyficznie były także uregulowane kwestie dotyczące BHP. Ponadto, pracodawcy nie mieli poczucia wystarczającego nadzoru nad pracownikiem. Bardzo dużo zmieniło się od momentu wybuchu pandemii Covid-19, który miał miejsce pod koniec pierwszego kwartału 2020 r. Hasło: „Zostań w domu. Chronisz w ten sposób siebie i innych” zyskało niebagatelne znaczenie i popularność, a w wielu branżach stało się wręcz obowiązkową zasadą. Firmy zaczęły masowo przechodzić na pracę zdalną na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 oraz innymi chorobami zakaźnymi.
Przepisy prawa restrukturyzacyjnego chronią kluczowe kontrakty przed wypowiedzeniem już na samym początku postępowania. Dłużnik zyskuje czas na wypracowanie układu z wierzycielami, jednocześnie utrzymując niezbędne umowy w mocy.
Ministerstwo Finansów w najnowszych interpretacjach ogólnych potwierdza, że tzw. mała klauzula może pozbawić firmę zwolnienia z podatku u źródła, nawet jeśli formalnie spełnia ona wszystkie warunki.
Ogłoszenie upadłości pracodawcy często oznacza falę zwolnień, ograniczenie konsultacji związkowych i zniesienie szeregu przywilejów dla pracowników.
Unieważnienie kredytu frankowego nie musi oznaczać utraty ochrony ubezpieczeniowej nieruchomości. Kto powinien otrzymać ewentualne odszkodowanie: bank czy kredytobiorca?
Kompensowanie zysków i strat w funduszach inwestycyjnych niesie za sobą istotne zmiany, które mogą być dla inwestorów dużym zaskoczeniem lub wręcz rozczarowaniem przy składaniu rocznego zeznania PIT-38 do końca kwietnia 2025 r.
Porozumienie zawarte przez spółkę z osobami prowadzącymi działalność nierejestrowaną wywołuje obowiązek ubezpieczeniowy.
Nawet jeśli o danej regulacji czy dokumencie wypowiedziały się już dziesiątki prawników, niekoniecznie wszystko musi być jasne i oczywiste.
Ustawodawca nie przewidział, że dane sygnalisty mogą zostać ujawnione nieupoważnionym osobom ze względu na przepisy ustawy o opłacie skarbowej.
Chociaż w ostatnim miesiącu 2024 roku opublikowano w internecie mniej ofert pracy niż w listopadzie, to pozytywnym sygnałem jest ich wzrost w ujęciu rocznym.
Co dziś nowego w prawie i gospodarce? Co opublikowano w Dzienniku Ustaw, jakie akty prawne wchodzą w życie, jakie ważne interpretacje wydały sądy, co ogłosił GUS, a co zapowiedział rząd? Oto subiektywne kalendarium dla profesjonalistów.
Nowa definicja nękania w pracy ma ułatwić poszkodowanym dochodzenie swoich praw. Wystąpienie mobbingu nie będzie zależeć od tego, czy działanie sprawcy było intencjonalne.
Eksperci zajmujący się rynkiem pracy dostrzegają nowe zjawisko, które zaczyna się rozprzestrzeniać wśród pracowników. Młodzi pracownicy korporacji zaczynają zmieniać styl pracy, co potencjalnie może być niekorzystne dla firmy. Na czym polega „soft quitting”?
W przypadku zwrotu przez pracownika nienależnie pobranego świadczenia (np. odprawy), które uprzednio zwiększało jego dochód podlegający opodatkowaniu PIT, rozliczenie tego zwrotu może nastąpić na dwa sposoby: przez płatnika albo przez samego pracownika.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas