Jak wygląda teraz praca zdalna? Co będzie kontrolować PIP?

Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo kontrolować, czy pracodawcy przestrzegają przepisów dotyczących pracy zdalnej.

Publikacja: 30.12.2024 16:42

Jak wygląda teraz praca zdalna? Co będzie kontrolować PIP?

Foto: firma.rp.pl

Niejeden pracownik biurowy zaczął pracować zdalnie jeszcze przed pandemią. Rzadko jednak odbywało się to oficjalnie, chociażby z uwagi na przepisy regulujące tzw. telepracę, które weszły w życie ponad 17 lat temu, dokładnie 16 października 2007 roku. Ówczesne regulacje wymagały m.in. zawarcia oddzielnej umowy za zgodą pracownika, specyficznie były także uregulowane kwestie dotyczące BHP. Ponadto, pracodawcy nie mieli poczucia wystarczającego nadzoru nad pracownikiem. Bardzo dużo zmieniło się od momentu wybuchu pandemii Covid-19, który miał miejsce pod koniec pierwszego kwartału 2020 r. Hasło: „Zostań w domu. Chronisz w ten sposób siebie i innych” zyskało niebagatelne znaczenie i popularność, a w wielu branżach stało się wręcz obowiązkową zasadą. Firmy zaczęły masowo przechodzić na pracę zdalną na podstawie ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19 oraz innymi chorobami zakaźnymi.

Pozostało jeszcze 81% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Świąteczna oferta! Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Nawigator prawny Poradnik
W restrukturyzacji obowiązuje zakaz wypowiadania umów
Nawigator prawny Poradnik
Nowe interpretacje MF: klauzula przeciw unikaniu opodatkowania w centrum uwagi
Nawigator prawny Poradnik
Ogłoszenie upadłości a prawo pracy: przywileje, wyjątki i sporne interpretacje
Nawigator prawny Poradnik
Frankowicze odzyskują prawa do odszkodowań za szkody w ubezpieczonych nieruchomościach
Nawigator prawny Poradnik
Pułapki kompensowania zysków i strat w fundusze inwestycyjne