Aktualnie udział w misji handlowej do Francji połączonej z obecnością na BPI France Inno Generation 2019 oferuje młodym firmom technologicznym Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Misja odbędzie się w dniach 9-11 października br. w Paryżu, ale PARP na zgłoszenia firm zainteresowanych udziałem w wyjeździe czeka do 31 lipca br. Agencja organizuje misję we współpracy z publicznym bankiem inwestycyjnym BPI France, największą tamtejszą instytucją świadczącą kompleksowe usługi w zakresie wsparcia francuskich przedsiębiorców w nawiązywaniu współpracy międzynarodowej. Celem misji jest wsparcie wyselekcjonowanych firm technologicznych z Polski w ekspansji na rynek francuski.
Udział w BIG 2019
Polscy przedsiębiorcy będą mieli szanse pozyskać nowe kontakty, zapoznać się z najnowszymi trendami i wymienić doświadczenia. Tym bardziej, że program misji obejmuje m.in. udział w BPI France Inno Generation 2019, na którym będzie polskie stoisko. BPI France Inno Generation (BIG 2019) to jedno z największych w Europie wydarzeń kierowanych do innowacyjnych firm poszukujących możliwości rozwoju, w którym co roku uczestniczą przedstawiciele sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), twórcy start-upów, duże korporacje, naukowcy oraz inwestorzy i organizacje pozarządowe. Przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na wyjazd z PARP wezmą udział w piątej edycji BPI France Inno Generation (10 października br. w Paryżu). Hasłem przewodnim tegorocznej odsłony BIG jest „Innowacja, transformacja i internacjonalizacja”, a główne obszary tematyczne to m.in.: sztuczna inteligencja, transformacja cyfrowa, internet rzeczy, cyberbezpieczeństwo, przemysł 4.0, zrównoważony rozwój i deep-tech. Organizatorzy BIG 2019 szacują, że wydarzenie zgromadzi 45 tys. uczestników i dojdzie na nim do 15 tys. indywidualnych spotkań biznesowych. Przedsiębiorcy zainteresowani BIG 2019 mogą dowiedzieć się więcej o tym wydarzeniu na www.innogeneration.bpifrance.fr
Uczestnicy misji organizowanej przez PARP będą też mieli okazję wziąć udział w zaaranżowanych wcześniej indywidualnych spotkaniach z wybranymi firmami i instytucjami z Francji i innych krajów. Zaplanowano też wizytę w ambasadzie RP w Paryżu połączoną z częścią networkingową. Uczestnictwo w wydarzeniach, w tym korzystanie z powierzchni ekspozycyjnej na polskim stoisku podczas BPI France Inno Generation jest nieodpłatne. Uczestnicy misji pokrywają jednak we własnym zakresie koszty związane z przelotem i zakwaterowaniem na miejscu.
Program Handlu Zagranicznego też o Francji
– Innowacyjność to jeden z największych atutów Francji. Jako start-up nation Francja oferuje korzystne środowisko dla działalności badawczo-rozwojowej, ulgę podatkową na działalność badawczo-rozwojową oraz różne formy współpracy z ośrodkami badawczymi publicznymi i prywatnymi, uniwersytetami oraz przedsiębiorstwami – mówiła w czerwcu br. w Bydgoszczy Monika Constant, dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej podczas szóstego spotkania poświęconego rynkowi francuskiemu zorganizowanego w ramach Programu Handlu Zagranicznego (PHZ). Program to wspólna inicjatywa BNP Paribas Bank Polska, KUKE, wywiadowni gospodarczej Bisnode i dziennika „Rzeczpospolita” mająca na celu wspieranie polskiego eksportu i ekspansji zagranicznej. Podczas trzeciej już edycji PHZ, która odbyła się w maju i czerwcu br. sześć z szesnastu konferencji poświęcono właśnie promocji polskiego eksportu na rynek francuski.
Polskie przejęcia nad Sekwaną
– Jako Grupa BNP Paribas działamy na siedemdziesięciu rynkach i wszędzie tam możemy pomóc polskim eksporterom, ale rynek francuski jako macierzysty jest nam szczególnie bliski. Jest też coraz bliższy polskim przedsiębiorcom. Nie tylko eksportują oni do Francji coraz więcej, ale też coraz mocniej angażują się tam inwestycyjnie poprzez fuzje i przejęcia, aby wspomnieć tylko przykłady: Comarchu, Grupy Nowy Styl, Wieltonu, Damixu i Suempolu – podkreśla Piotr Jabłoński, dyrektor departamentu finansowania handlu w BNP Paribas Bank Polska. I jak dodaje, rynek francuski będzie promowany także podczas jesiennej edycji PHZ.
Współpraca gospodarcza między obydwoma krajami stale się rozwija. W ostatnich trzech latach polski eksport do Francji wzrósł o niemal 19 proc. Relacje z Francją cechują się też większą dynamiką wzrostu eksportu niż importu. Wzrost eksportu do Francji w 2018 r. wyniósł 5,3 proc., a importu 3 proc. Polska od lat odnotowuje dodatni bilans handlowy w obrocie towarowym z Francją. W 2018 r. wyniósł on 4 mld euro. Francja jest jednym z najważniejszych partnerów handlowych naszego kraju. To czwarty co do wielkości odbiorca polskich towarów na świecie i piąty ich dostawca nad Wisłę. Jak podaje Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii w 2018 r. Polska wyeksportowała do Francji dobra warte ponad 12,2 mld euro i jednocześnie sprowadziła stamtąd towary warte ponad 8,2 mld euro.
Wszyscy polscy przedsiębiorcy zainteresowani rynkiem francuskim mogą też liczyć na pomoc zagranicznego biura handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, które działa w stolicy Francji. Kontakt do biura można znaleźć na www.paih.gov.pl/zbh_paryz