Elektromobilność to półśrodek. Konieczna jest zmiana nawyków

Aby doprowadzić do neutralności klimatycznej transportu w Europie, trzeba ograniczyć liczbę aut, a nie tylko zastąpić samochody spalinowe elektrycznymi – ocenia większość ekonomistów.

Publikacja: 09.05.2023 03:00

Elektromobilność to półśrodek. Konieczna jest zmiana nawyków

Foto: Adobe Stock

Krytycy unijnego zakazu rejestracji nowych aut spalinowych, który ma obowiązywać od 2035 r., obawiają się m.in. tego, że jego konsekwencją będzie znaczący spadek dostępności samochodów. Dla dużej części użytkowników aut, szczególnie z biedniejszych krajów UE, samochody elektryczne będą bowiem zbyt drogie. Tak można wyjaśnić to, że przeciwników śrubowania norm emisji nowych aut najwięcej jest w krajach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie niskie na tle unijnej średniej zarobki przekładają się na niski udział aut EV w całkowitej liczbie nowo rejestrowanych pojazdów (w Polsce, jak wynika z niedawnej analizy ACEA, ten udział wynosił w 2022 r. 5 proc.).

Pozostało jeszcze 84% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Panel ekonomistów
Czy Polsce grozi zatrzymanie procesu doganiania Zachodu? Ekonomiści komentują
Panel ekonomistów
Czy polska gospodarka jest przeregulowana? Ekonomiści komentują
Panel ekonomistów
Urlop regeneracyjny sposobem na dłuższą pracę? Ekonomiści nie są przekonani
Panel ekonomistów
Nadgodziny bez PIT? Ekonomiści są sceptyczni. „Rodzi pokusę nadużycia”
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Panel ekonomistów
Dobrowolny ZUS dla przedsiębiorców? „To ekstremalnie nieracjonalny pomysł”