Nie można o nim także mówić, gdy uczestnicy nie rywalizują o wygraną, czyli nie występuje element współzawodnictwa.
Tak orzekł WSA w Szczecinie 12 stycznia 2012 r. (I SA/Sz 852/11).
Spółka zajmuje się m.in. udzielaniem poręczeń kredytów przyznawanych przez banki przedsiębiorcom. W celu wyróżnienia osób zatrudnionych w oddziałach banków zamierza zorganizować konkurs, którego uczestnicy będą mogli wylosować nagrody pieniężne lub rzeczowe.
We wniosku o interpretację zapytała, czy do nagród do kwoty 760 zł zastosowanie znajdzie zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT oraz czy do nagród o wartości ponad tę kwotę można stosować art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy. Zdaniem spółki oba te przepisy mają zastosowanie.
Organ podatkowy uznał takie stanowisko za nieprawidłowe. Wskazał, że opisana inicjatywa nie jest konkursem. To dlatego, że nie występuje tu element rywalizacji. Zdaniem organu nie dochodzi również do sprzedaży premiowej, ponieważ pracownicy banków nie uzyskują nagród w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu.
Spółka zaskarżyła interpretację do sądu. Ten oddalił skargę. Podzielił stanowisko organów, że przedsięwzięcie spółki nie spełnia przesłanek pozwalających na skorzystanie ze zwolnienia. Zdaniem sądu, skoro nie zwycięża osoba osiągająca najlepszy rezultat, lecz wylosowana, to nie można uznać że mamy do czynienia z konkursem w rozumieniu ustawy o PIT.
Wynik jest bowiem w pełni uzależniony od przypadku (zdarzenia losowego). O możliwości zastosowania zwolnienia w PIT nie przesądza także nazwanie organizowanej przez stronę inicjatywy „konkursem”. Sąd podkreślił, że kluczowy dla kwalifikacji wydarzenia, jako konkursu w rozumieniu ustawy o PIT jest element rywalizacji (współzawodnictwa), który w sytuacji opisanej we wniosku o interpretację nie występuje.
—Wojciech Ruśkiewicz współpracownik Zespołu Zarządzania Wiedzą Podatkową firmy Deloitte

Anna Kubala konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Katowicach)
Komentuje Anna Kubala, konsultantka w Dziale Doradztwa Podatkowego firmy Deloitte (biuro w Katowicach)
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolniona z podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza 760 zł.
Zwolnienie nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy wygranych otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą (jest to przychód z tej działalności). Z tytułu wygranych w konkursach oraz w przypadku nagród związanych ze sprzedażą premiową pobierany jest zryczałtowany podatek. Wynosi on 10 proc. wartości wygranej lub nagrody.
Ustawa o PIT nie wskazuje, jak należy definiować pojęcie konkursu. Organy podatkowe odwołują się powszechnie do słownikowego znaczenia tego słowa. Zwracają uwagę na takie elementy jak: współzawodnictwo; istnienie regulaminu określającego kryteria, na podstawie których wyłaniani będą zwycięzcy; kwestie dotyczące istnienia komisji konkursowej oraz nagród. Sam konkurs powinien mieć na celu wyłonienie zwycięzcy lub najlepszego ze zwycięzców spośród uczestników spełniających ustalone kryteria.
Dodatkowo organy podatkowe zwracają uwagę na krąg podmiotów, do których konkurs jest adresowany. Może to mieć znaczenie np. w przypadku konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu. Zdarzało się, że organy kwestionowały prawo do zwolnienia w przypadku, gdy konkurs ogłaszany przez Internet adresowany był do ograniczonego kręgu osób (np. na stronie dostępnej przy użyciu loginu).
Analizowany wyrok nie odbiega od stanowiska powszechnie prezentowanego przez organy podatkowe. Brak elementu współzawodnictwa wyklucza uznanie zdarzenia za konkurs, a co za tym idzie wyłącza możliwość zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Nie mamy również do czynienia ze sprzedażą premiową. Samo nazwanie losowania konkursem nie może przesądzać o prawie do zwolnienia.
Warto zauważyć, że zwolnienia określone w tym przepisie dotyczą dwóch rodzajów konkursów, tj. ogłaszanych i jednocześnie organizowanych przez środki masowego przekazu (niezależnie od ich przedmiotu) oraz innych, które nie spełniają tego warunku, a są konkursami z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu.
W związku z tym nawet, jeżeli nagrody byłyby przyznawane w wyniku rywalizacji, dla zastosowania zwolnienia konkurs powinien być bądź ogłaszany i organizowany przez środki masowego przekazu, bądź też dotyczyć jednej z dziedzin wskazanych w przepisie.