(...) prawo pracownika samorządowego do dodatku za wieloletnią pracę ustala pracodawca biorąc pod uwagę konkretny stan faktyczny oraz kierując się przepisami ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (DzU nr 223, poz. 1458 ze zm.) i wydanego na jej podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (DzU z 2013 r. poz. 1050 ze zm.).

Zgodnie z art. 38 ustawy dodatek za wieloletnią pracę przysługuje po 5 latach pracy w wysokości wynoszącej 5 proc. miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego i wzrasta o 1 proc. za każdy dalszy rok pracy aż do osiągnięcia 20 proc. miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Do okresów pracy uprawniających do dodatku wlicza się wszystkie poprzednio zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (ust. 1 i 5).

W myśl § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, dodatek za wieloletnią pracę jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:

1) począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,

2) za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub wyższej stawki dodatku nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.

Reklama
Reklama

Dodatek za wieloletnią pracę jest integralnym składnikiem wynagrodzenia pracownika samorządowego. W myśl bowiem art. 36 ust. 1 i 2 ustawy, pracownikowi samorządowemu przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego stanowiska oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych; pracownikowi przysługuje m.in. wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatek za wieloletnią pracę.

W świetle wymienionych przepisów pracownik nabywa prawo do dodatku za wysługę lat o spełnieniu przesłanek uprawniających do tego dodatku, tj. z chwilą uzyskania odpowiedniego stażu pracy.

Departament Prawa Pracy MPiPS nadmienia, że w odniesieniu do innego uprawnienia, tj. nagrody jubileuszowej, Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z 19 sierpnia 1999 r., sygn. akt I PKN 189/99 (OSNP 2000/22/819, PiZS 2000/4/41) zauważył, że pracodawca ma obowiązek wypłaty nagrody jubileuszowej niezwłocznie po nabyciu przez pracownika prawa do niej. Roszczenie to staje się wymagalne z chwilą spełnienia przesłanek do nagrody, a więc z chwilą uzyskania odpowiedniego stażu pracy. Jeżeli pracownik wykaże (udowodni) odpowiedni okres zatrudnienia później, to skutek ten ma moc wsteczną w tym znaczeniu, iż oznacza wykazanie spełnienia wcześniej przesłanek do nagrody, a więc że była ona już wcześniej wymagalna.

Zgodnie z art. 291 § 1 kodeksu pracy, roszczenie ze stosunku pracy ulega przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.

Poglądy Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej nie są wiążące dla stron stosunku pracy, sądów pracy oraz Państwowej Inspekcji Pracy. Wiążący charakter dla stron mają jedynie orzeczenia sądowe wydawane w indywidualnych sprawach.