Jestem kadrową w dużej spółce, która niedawno sprzedała jeden ze swoich oddziałów zamiejscowych wraz z jego personelem. Na etapie przygotowań do transakcji zapomnieliśmy jednak o tym, że spoczywa na nas obowiązek przekazania nabywcy części środków socjalnych. Wyszło to na jaw dopiero po sfinalizowaniu kontraktu. Uzyskana cena, wydawałoby się korzystna, stopniała z tego powodu o niemal 30 proc. Co robić?
– pyta czytelniczka DOBREJ FIRMY.
Nic się nie da uratować. Trzeba przekazać część funduszu i tyle. Obowiązek taki wynika bowiem z art. 7 ust. 3b ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn. DzU z 1996 r. nr 70, poz. 335 ze zm.). Oddział zakładu transferowany wraz z pracownikami przekazuje część funduszu socjalnego nabywcy pod warunkiem, że ten ostatni jest zobowiązany do tworzenia funduszu. Wygląda to zatem inaczej niż w razie przejścia całego pracodawcy. Pracodawcy często zapominają o tym obowiązku.
Chodzi o przejście części zakładu na innego pracodawcę w trybie art. 23
1
kodeksu pracy. W takiej sytuacji nowy szef wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki poprzednika. Według art. 7 ust. 3b ustawy dotyczy to również środków funduszu socjalnego, jakimi restrukturyzowany podmiot dysponuje w chwili przejęcia. Wysokość transferowanych odpisów liczymy następująco.
- Ustalamy stan faktyczny środków pieniężnych funduszu na ostatni dzień miesiąca, kiedy nastąpiło przejście.
- Stan ten zwiększa się o należności funduszu, np. zaległe opłaty za korzystanie z usług socjalnych, raty niespłaconych pożyczek na cele mieszkaniowe.
- Fundusz pomniejszamy o wartość jego zobowiązań, np. z tytułu przyznanych świadczeń uprawnionym jeszcze niewypłaconych.
- Tak oszacowaną kwotę dzielimy przez liczbę pracowników.
- Stawkę przypadającą na jedną osobę mnożymy przez liczbę przekazywanych pracowników.
Tak obliczone pieniądze zmniejszają fundusz pracodawcy przekazującego i stan środków na rachunku bankowym i jednocześnie zasilają fundusz przedsiębiorcy przejmującego.
Ustawa mówi o przejęciu jedynie odpisów za ten rok, kiedy doszło do transferu. Zasady podziału tych środków obydwaj pracodawcy określają w porozumieniu. Mają w tym zakresie względną swobodę, gdyż przepis ten nie ustala sztywnych reguł.
Faktyczny i prawny dostęp do tych środków mają wszyscy pracownicy firmy przejmującej i ewentualnie inni uprawnieni, a nie tylko osoby przejęte w trybie i na zasadach art. 23
1
kodeksu pracy.
Autor jest radcą prawnym w spółce Patulski, Orłowski, Walczak